Acasă Eveniment Lobby pentru salvarea ”Semmering-ului bănățean”

Lobby pentru salvarea ”Semmering-ului bănățean”

DISTRIBUIȚI

calea ferata oravita aninaUn grup de inițiativă care reprezintă societatea civilă din Caraş-Severin a început să depună eforturi pentru salvarea celei mai vechi căi ferate montane din România, Oraviţa-Anina, o adevărată minune inginerească, comparabilă oricând și chiar depășind vestitul Semmering elvețian.

Grupul constituit la Reşita  va milita, în perioada următoare, pentru menţinerea funcţională a rutei, fapt care va duce la o dezvoltare turistică şi economică a întregii zone. Construită în urmă cu 150 de ani, calea ferată Oraviţa-Anina riscă să ajungă la fier vechi, dacă CFR Călători, în administrarea căreia se află, va decide închiderea ei, din motive de nerentabilitate financiară. Grupul de iniţiativă constituit la Reşiţa, din care fac parte reprezentanţi ai societăţii civile, va face lobby pentru ca acest lucru să nu se întâmple. „Obiectivul demersului nostru îl reprezintă reabilitarea şi repunerea în funcţie şi în condiţii civilizate a căii ferate Oraviţa – Anina. Ideea este că există investitori care doresc să se stabilească la Anina, există mână de lucru, doar că nu există o cale ferată chiar fezabilă, pe care aceştia să-şi transporte producţia. În plus, existau şi o serie de zvonuri despre desfiinţarea, dezafectarea acestei căi ferate, care este prima din România, a doua din Europa, este monument istoric, aşa cum sunt, de altfel, şi cele două gări, şi nu poţi anula aşa uşor istoria”, a declarat, într-o conferinţă de presă, Dumitru Nicolae Vlădulescu, directorul Teatrului de Vest din Reșița, liderul grupului de iniţiativă. De asemenea, iniţiatorii doresc să atragă în acest proiect oameni de cultură, printre care şi interpreta de muzică uşoară Stela Enache, apoi oameni de ştiinţă, dar şi mass-media sau, pur şi simplu, oameni simpli. Totodată, s-au alăturat iniţiativei şi parlamentarii de Caraş-Severin, precum şi Consiliul Judeţean, dar şi din alte sfere ale societăţii. „Într-o primă fază, se va trece la strângerea de semnături, în favoarea demersului nostru, în trei oraşe, Anina, Oraviţa şi Reşiţa. Pentru a face cât mai vizibilă această problemă, am stabilit aproape 20 de acţiuni, printre care şi o audiere publică, la care vom invita specialişti de la Ministerul Transporturilor, de la SNCFR, oameni de cultură, istorici, oameni din mediul economic, dar şi cetăţeni ai judeţului, interesaţi de acestă situaţie, a precizat Marian Apostol, liderul Cartel Alfa, din grupul de iniţiativă. Calea ferată Anina – Oraviţa este deosebit de importantă, mai ales pentru dezvoltarea mediului economic, iar demersul iniţiat ar scoate zona din acest cerc vicos, prin care se spune că oraşul Anina este izolat deoarece nu are transporturi şi nu are transporturi pentru că nu are economie. Mai mult decât atât, în acest fel, va fi pus în valoare şi coridorul de transport fluvial, care va începe, din punctul său de vedere, de la Oraviţa”

Menţinerea liniei ferate ar fi o gură de oxigen pentru oraşul Anina

„Atâta timp cât există investitori, deci potenţial de investiţii în Anina, pentru transportul producţiei pe linia ferată, este normal să o ţinem deschisă. În plus, anul acesta se împlinesc exact 150 de ani de la înfiinţare, sărbătoarea dedicată acestui eveniment fiind programată pentru data de 21 septembrie. În paralel, avem gândite şi o serie de proiecte în ceea ce priveşte turismul pe această cale ferată, pentru dezvoltarea turistică a zonei. Din păcate, din 2006, de la închiderea Minei Anina, nu s-a mai pus nimic în loc”. Calea ferată Oraviţa-Anina este considerată, şi astăzi, o adevărată operă de artă, având 14 tuneluri şi zece viaducte, pe un traseu cu diferenţă de nivel de 340 metri. Din punctul de vedere al CFR este, însă, nerentabilă, pierderile înregistrate într-o lună pe acest tronson fiind, la ora actuală, de circa 200.000 de lei.

Comentarii

comentarii