Acasă Cultura O premieră în critica literară, lansată la Timişoara

O premieră în critica literară, lansată la Timişoara

Marţi, 22 mai, de la ora 18.00, la Librăria Humanitas „Joc secund” din Timişoara (str. Lucian Blaga, nr. 2) va avea loc lansarea volumului „Estetica lui Norman Manea”, de Claudiu Turcuş, apărut în colecţia „Critică şi istorie literară” a editurii Cartea Românească. Evenimentul are loc în cadrul proiectului „Timişoara în cărţi”. Volumul şi autorul său vor fi prezentaţi de scriitorii Adriana Babeţi, Cornel Ungureanu şi Radu Pavel Gheo.
Studiul „Estetica lui Norman Manea” reprezintă prima monografie dedicată prozatorului român, exilat din 1986 la New York. Conform organizatorilor lansării, bibliografia receptării lui Norman Manea depăşeşte trei sute de articole şi studii. Totuşi, în ciuda numeroaselor contribuţii critice, o abordare sistematică a scrierilor lui Norman Manea lipseşte. În acest context, cartea lui Claudiu Turcuş îşi propune interpretarea unitară a literaturii lui Norman Manea şi contextualizarea discursului etic, care a generat campanii ostile de presă atât în ultimul deceniu al dictaturii comuniste, cât şi după 1990.
„Estetica lui Norman Manea este o premieră în cercetarea critică românească: de o excelentă calitate, cu meritul pionieratului, dar impunându-se mai ales prin nivelul demersului analitic şi reuşita cuprinderii sintetice. Particularul spirit de pătrundere justifică situarea lui Claudiu Turcuş printre cei mai înzestraţi critici din ultima generaţie, remarcat nu o dată pentru acuitatea, exigenţa, siguranţa opiniei şi echilibrul judecaţilor de valoare”, spune poetul şi criticul literar Ion Pop.
Claudiu Turcuş s-a născut pe 1 septembrie 1981, la Beiuş. A absolvit Facultatea de Litere şi masteratul Literatura română în context european din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca. Din 2011 este doctor în filologie. Predă naratologie şi scriere creativă la Universitatea „Babeş-Bolyai”.