Acasă Cultura Pianista Vanda Albotă va susţine un concert omagial la Lugoj

Pianista Vanda Albotă va susţine un concert omagial la Lugoj

DISTRIBUIȚI

Concertul este dedicat aniversării unui veac de la naşterea profesoarei şi pianistei-concertiste lugojene Clara Peia-Vojkicza (1911-2005)

Studioul de Concerte „Elisabeta Toth” al Şcolii de Arte Frumoase „Filaret Barbu” din Lugoj va găzdui miercuri, 21 decembrie, de la ora 19.00, un recital susţinut de pianista Vanda Albotă, rezidentă în Germania (născută la Timişoara în 1980), dedicat aniversării unui veac de la naşterea profesoarei şi pianistei-concertiste lugojene Clara Peia-Vojkicza (1911-2005).

Nepoată a muzicienei omagiate, Vanda Albotă (absolventă a Liceului de Muzică „Ion Vidu” din Timişoara) a urmat cursurile Facultăţii de Muzică din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara, specializarea pian (1998-2003), apoi, între 2002 şi 2004, s-a perfecţionat la Hochschule für Musik „Franz Liszt” din Weimar, urmând studii postuniversitare (Konzertexamen, 2004-2008) la aceeaşi instituţie, finalizate cu o specializare (fortepiano şi clavecin) la Universität der Künste din Berlin (din 2008 până în prezent). I-a avut ca profesori de pian, de-a lungul timpului, pe Lava Bratu, Maria Bodó şi Gerlinde Otto, dar la formarea sa profesională şi-au adus aportul şi profesorii Cristian Neagu, Remus Georgescu, Larissa Kondratjewa-Schmiedel, Ulrich Beetz (muzică de cameră), Ludwig Bätzel (acompaniament de lied) şi Mitzi Meyerson (clavecin).

Programul va cuprinde opusuri de Johann Sebastian Bach (Suita franceză nr. 5 în Sol major, BWV 816), Wolfgang Amadeus Mozart (Variaţiuni în Fa major, pe motivul „Salve tu Domine” de Paisiello, KV 398), Franz Schubert (Sonata în la minor, op. post. 143), Robert Schumann (Kinderszenen, op. 15) şi Johannes Brahms (Variaţiuni pe o temă de Schumann în fa diez minor, op. 9).

Profesoară de pian, din 2010, la Şcoala de Muzică „Bertheau & Morgenstern” din Potsdam (Germania), Vanda Albotă a cucerit laurii unor importante concursuri internaţionale, fiind răsplătită cu onorante distincţii şi beneficiind de burse acordate de prestigioase instituţii: „Nueva Acropolis”, Madrid (Spania), premiul III (2000); „Karl Filtsch”, Sibiu, premiul I (2002); „Kaufmann”, Bruxelles (Belgia), premiul II (2002); „Yamaha”, Bucureşti, premiul pentru cea mai bună interpretare a unei lucrări contemporane (2002); „Jeunesses Musicales”, Bucureşti, premiul III (2002); „AMA Calabria”, Lamezia Terme (Italia), premiul III (2004); „Ella Phillipp”, Timişoara, premiul I (2006); Premiul Fundaţiei Academice Timişoara pentru rezultate excepţionale (1999, 2000); bursă de studii din partea Fundaţiei „Konrad Adenauer” (2002-2004); bursă de studii din partea DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) (2004-2006).

Artista timişoreană a susţinut recitaluri în România (Arad, Timişoara, Oradea, Bucureşti), Serbia (Pančevo), Germania (Löwenstein, Kassel, Karlsruhe, Weimar, Erfurt, Halle, Usingen, Berlin), Polonia (Varşovia) şi a colaborat cu orchestre filarmonice din România (Timişoara, Arad, Râmnicu Vâlcea) şi Germania (Greiz, Weimar – CCNeue Weimarhalle, Bad Hersfeld – Stiftsruine, Leipzig – Gewandhaus, Berlin – Philharmonie).

„Clara Peia-Vojkicza (1911-2005), artista lugojeană omagiată, a studiat pianul în oraşul natal, de la vârsta de 6 ani, cu Iosif Willer, perfecţionându-se apoi, la Conservatorul Comunal din Timişoara, cu pianista lugojeană Irma Hun, absolventă a Academiei de Muzică din Berlin (fostă studentă a lui Eugen d’Albert), şi compozitorul Sabin V. Drăgoi. A absolvit, în anul 1930, ca şefă de promoţie, cursurile Academiei de Muzică din Budapesta, la clasa profesorului Sándor Reschofsky, colaborator apropiat al lui Béla Bartók. A funcţionat ca profesoară de pian la Conservatorul Popular de Muzică din Lugoj, începând cu anul 1930 (la un an de la fondarea instituţiei), alături de violonista Alice Hartmann-Janovitz (absolventă la Schola Cantorum din Paris), Gheorghe Dippon (tenor cu o specializare la Academia de Muzică „Claudio Monteverdi” din Milano, fost solist la Opera Română din Cluj) şi Filaret Barbu (director, proaspăt licenţiat al unui curs de dirijat la Academia de Muzică din Viena), până în anul 1946, apoi, după o absenţă temporară, din 1963 până în 1974, interval în care a deţinut şi funcţia de director adjunct. Pianista lugojeană a fost protagonista celor mai importante manifestări muzicale organizate în perioada inter- şi postbelică, sub auspiciile Conservatorului lugojean, ca eminentă profesoară de pian, dar şi ca remarcabilă pianistă-concertistă, în cadrul stagiunilor Orchestrei Societăţii Filarmonice din Lugoj, instituţie fondată în anul 1927. Între elevii Clarei Peia-Vojkicza, afirmaţi, mai târziu, pe mari scene de concert naţionale şi europene, s-au aflat György Kurtág, actualul corifeu al şcolii componistice contemporane, fost profesor de pian şi muzică de cameră la Academia de Muzică „Franz Liszt” din Budapesta, şi Ernő Földvári, apreciat pianist-concertist, talentat şef de orchestră la Opera Maghiară din Cluj, stabilit ulterior în Elveţia, dirijorul unor spectacole de referinţă cu Israel National Opera din Tel Aviv, sub numele de Ernest Paldi”, ne-a declarat muzicologul lugojean prof. dr. Constantin-Tufan Stan, iniţiatorul manifestării.

Comentarii

comentarii