Acasă Actualitate Poduri de ieri și de azi ale Timișoarei: Podul Dacilor sau podul...

Poduri de ieri și de azi ale Timișoarei: Podul Dacilor sau podul „de la Piața de Fân”, adică din Piața Badea Cârțan

DISTRIBUIȚI

poduiri de ieri si de aziFiindcă trăim vremuri grele, în care oamnii stau pe maluri mult prea opuse, am ales să vă reamintim despre o construcție simbolică: podul.
Și să vă reamintim un pod al Timișoarei, Podul Dacilor, refăcut în 1989, în expertiza de necontestat a celui mai cunoscut iubitor de poduri timișorean, dr. ing. Árpád Jancsó. Până în anul 1924 podul din Piaţa de Fân a purtat două nume: unul maghiar, altul german: Széna-téri híd, Heuplatzbrücke. Din 1924, el a primit numele de „Podul Dacilor”.
Datele tehnice arată că sistemul static al podului din Piaţa de Fân era grindă continuă pe mai multe reazeme și trei deschideri. Armă¬turile principale s-au confecţionat din fier beton. Privitorul putea zări doar deschiderea centrală, deasupra luciului apei, deoarece deschiderile marginale au fost înecate în terasament.
Calculul s-a făcut pentru o încărcare utilă de 20 tone. Pe podul din Piaţa de Fân circulau (pe linia tramvaiului) şi trenuri de marfă la şi de la uzinele din cartierul Fabric (Fabrica de Bere).
Cu trecerea timpului, datorită acţiunilor agenţilor atmosferici, creşterii greutăţilor vehiculelor, lipsei de întreţinere, acţiunii sării folosite iarna la activităţile de deszăpeziri şi podurile dau semne de oboseală, aspectul lor se schimbă, îmbătrânesc.
Starea lor este cercetată de cei care le au în administrare. Inspectarea vizuală trebuie urmată de cercetări mai profunde, cu alte metode de investigaţie. Podurile noastre au fost expertizate de IPROTIM în 1970–1971.
La podul Mihai Viteazul (Piaţa Morii) capacitatea portantă a rezultat mult mai mică decât la podul Dacilor (Piaţa de Fân), construit identic, de aceeaşi firmă, datorită unei fisuri verticale în suprastructură. În urma expertizelor, s-au luat unele măsuri de limitare a vitezei, tonajului pe pod.
La Podul Dacilor s-au luat măsuri pentru reglementarea trecerii vagoanelor de cale ferată. Pentru a avea o situaţie şi mai exactă, a şti cât timp se mai poate conta pe cele două poduri, Şantierul de Drumuri Municipale Timişoara, a încheiat în 1976 un contract de cercetare, pentru urmărirea în timp (2 ani) şi testarea prin încercări directe a podurilor. (Dr. ing. Árpád Jancsó –sursa.neuromed.ro).

Comentarii

comentarii