Acasă Actualitate Port-container la Moldova Nouă?

Port-container la Moldova Nouă?

DISTRIBUIȚI

Facilitatea ar fi unică în Zona de Vest și ar relansa dezvoltarea nu numai a Clisurii Dunării, ci a întregii zone. Primarul Matei Lupu crede chiar că proiectul ar putea fi o prioritate a ADR Vest.
Este umitor cum în zona unde, practic, Dunărea intră în țară, prima entitate urbană care întâmpină acest important fluviu, această arteră fluvială  esențială  pentru statele dunărene, e încremenită de ani de zile în mediocritatea lipsei de orizont economic și social. E absolut nenatural cum nu a fost exploatată această poartă, pentru întreg Caraș-Severinul și întreaga Zonă de Vest, cum nu a fost legată dezvoltarea orașului și a fascinantei arii numită Clisura Dunării de mari proiecte dunărene, care se derulează sau ar trebui să se deruleze în Europa. Există, desigur, și vești mai bune. Administrația județeană va derula având parteneri primăria Moldova Nouă și partea sârbă un proiect prin care un bac va lega cele două maluri ale celor două state. Va exista, așa cum a anunțat la consiliul județean, președintele Sorin Frunzăverde, și un ”vaporetto” de pasageri, în zona Pojejena.

Dar, așa cum ne-a declarat primarul Matei Lupu, în cadrul unui periplu realizat marți în Clisura Dunării, unul din proiectele mari, cu o finalitatea de foarte bun augur pentru întreaga zonă de Vest ar fi amenajarea unui port-container, care să permită traficul de mărfuri în această arie. Portul Moldova Nouă, extins pentru schimburile comerciale, ar dispune de toate facilitățile pentru ca marile linii de transport fluvial să treacă pe aici.

E nevoie, însă, în acest context, de sprijin nu numai de la consiliul județean, ci și guvernamental. E necesar, într-un cuvânt, un efort conjugat pentru a da, finalmente, o mare deschidere zonei. ”Sper ca această idee a mea, cu acel port-container, să prindă măcar în ceasul al 12-lea, a spus Matei Lupu.

El trebuie să înceapă să fie amenajat, chiar dacă va fi gata, să zicem, în 10 ani, nu știu. Nici nu contează dacă voi mai fi eu primar sau nu, important e să funcționeze. E păcat, e păcat, e păcat să nu avem primul port cu posibilitatea unui transport ieftin și rapid. Cu ajutorul Agenției de Dezvoltare Vest, vrem măcar să scriem proiectul, să-l legăm de marile proiecte de dezvoltare dunăreană și să-l pornim.

E vorba să lucrăm pe etape. Azi facem bacul, mâine pregătim terenul pentru containere, poimâine altceva. Esențial e să pornim lucrurile. Trebuie regândită toată porțiunea, până la iazul Minierei, care ne face toate necazurile cu poluarea.

Nu ne deranjează partea de port mineralier, avem suficient teren nefolosit. E vorba de multe, foarte multe hectare, care se pot reamenaja pentru un asemenea port. Gândiți-vă ce ar însemna ca toate containerele duse de împingătoare și șlepuri să vină în zona asta! ”.

Împreună cu bacul, explică primarul Matei Lupu, se statuează o legătură și mai strânsă cu statul vecin, Serbia, care nu are așa ceva în zonă. Iar, prin portul-container, mărfurile intră aici și se duc spre Timișoara, Arad și tot restul țării, cu costuri mult mai mici. ”Cu un drum expres până la autostrada ce duce la Timișoara ai rezolva problema transportului ieftin al mărfii, susține Lupu.

Și apoi, trebuie să ne mai gândim și la facilitățile comerciale care ar apărea în jurul portului. Magazine de piese, de cabluri, ateliere diverse, chiar cele alimentare sau de bunuri de larg consum. Aș vrea ca acest port să fie o prioritate a Regiunii Vest, dacă s-ar putea”.

Matei Lupu crede că e esențial ca gândirea autorităților să se îndrepte în această parte, pentru că aici nu trebuie să pui asfalt, nu e nimic foarte costisitor, iar rezultatele ar întrece toate așteptările.
“Magneţi” pentru investitori
 Apoi, susține șeful administrației locale, orice investitor care vine în Caraș-Severin, indiferent de zona județului, s-ar gândi că are port la Moldova Nouă, acolo unde mărfurile sale ar putea veni sau pleca rapid și cu costuri mult mai mici. ”Aceasta nu e o problemă locală, spune Matei Lupu, ci una cel puțin regională.

Nu mă gândesc că la campania electorală următoare mă voi lăuda că am port, ci ideea să prindă contur, să înceapă să funcționeze, ca măcar peste zece ani sau în 2020 să avem port funcțional la Moldova Nouă. Va fi mândria mea că reușim să facem ceva”.

O idee în plus

Primarul Matei Lupu mai are, însă, o idee. El ar vrea ca la Moldova Nouă, în port, să se facă reviziile tehnice ale navelor de transport fluvial. Nu vama, ci aceste revizii atât de necesare. Adică, verificare acelor sigilii ale containerelor transportate pe fluviu. Lupu susține că de la Moldova Nouă la Severin poți să încarci și să descarci orice, nimeni nu verifică.

”Știu că e interesul Severinului aici, dar nici noi nu putem muri, spune primarul Lupu. Și aici e nevoie de o decizie la nivel județean, regional și național, mai ales că nu e nevoie de nicio investiție. Avem toate facilitățile, sunt noi, gândite exact pentru așa ceva. E nevoie doar de doi-trei oameni, care să activeze aici. Pentru că există vamă, există poliție de frontieră, avem tot ce ne trebuie.

Avem portul, toată structura necesară. Gândiți-vă că tranpostatorii fluviali vor ști că trebuie să oprească aici pentru revizie. Vor petrece un timp la Moldova Nouă, vor alimenta cu combustibil, vor schimba vreo eventuală piesă, vor cheltui bani aici, într-un cuvânt”.

Toate aceste facilități, este deja evident, pot transforma Moldova Nouă și întreaga Clisură a Dunării într-un factor de dezvoltare radiant, spre celelalte zone. Dunărea ar putea intra astfel în țară nu numai geografic, ci și ca purtătoare de dezvoltare economică, adică de ceea ce avem nevoie mai mult. Acestea sunt realități, nevoi vitale și ele ar trebui să depășească în importanță cu mult exasperantele scandaluri politice pentru dobândirea puterii ca scop în sine.

Comentarii

comentarii