Acasă Actualitate Tot mai multe plângeri legate de gestionarea banilor de către administratorii asociaţiilor...

Tot mai multe plângeri legate de gestionarea banilor de către administratorii asociaţiilor de proprietari

DISTRIBUIȚI

Asociaţiile de proprietari sunt pline de probleme. Nu de puţine ori, unii s-au trezit debranşaţi de la căldură, cu datorii de care nu ştiau până în momentul acela. Administratorii sunt în clinciuri cu proprietarii apartamentelor şi nu de puţine ori apar certuri, cauciucuri tăiate şi maşini zgâriate. Petiţiile au ajuns şi la prefectul de Timiş, Mircea Băcală. „Reclamau nereguli în administrarea banilor. De aici apar debranşări şi alte lucruri. Reclamă faptul că nu au nici un control asupra administratorului. Ca urmare a faptului că au început să vină cât mai multe sesizări, am solicitat sprijinul lui Nicolae Ignea – director executiv al Corpului Experţilor Contabili şi a Contabililor Autorizaţi din România – filiala Timiş (CECAR). Asociaţia pe care o reprezintă este o unitate independentă. Expertizele făcute sunt un mijloc legal prin care se poate dovedi un prejudiciu material. Probele sunt recunoscute în instanţă”, spune prefectul.

„O expertiză poate lămuri multe”

Sunt multe plângeri. Spre exemplu, însuşirea banilor de la locatari, de către administrator, utilizarea sistemului tip suveică: cu banii de pe luna în curs achită banii din luna precedentă. Un administrator a executat reparaţii cu personal neautorizat, reparaţii de slabă calitate şi la preţ mult mai mare. Altul a ascuns asociaţiei existenţa unui dosar execuţional de 50.000 de lei către Colterm.  Experţii contabili autorizaţi nu sunt subordonaţi nimănui.  Ei pot face lumină în evidenţele contabile, acolo unde există suspiciuni. Şi comisia de cenzori trebuie să verifice pe ce se cheltuiesc banii. Trebuie să se prezinte o dată pe an adunării generale  rapoarte asupra gestiunii asociaţiei de proprietari. Prefectul a cerut verificarea a două cazuri care i-au fost semnalate. „Această verificare se poate cere şi de asociaţia de proprietari, prin preşedintele asociaţiei sau de orice cetăţean interesat, în nume propriu. O expertiză poate lămuri multe. Ultimele două petiţii semnalau lucruri foarte grave – se confirmă, cel puţin într-una din petiţii, că problemele nu sunt uşoare şi nici simple. Şi eu am trăit mai mult de 30 de ani într-un astfel de bloc – permanent existau conflicte între locatari şi administratori”, spune prefectul.

Fiecare membru al asociaţiei are dreptul prin  lege de a avea acces la toate documentele

În principal, neregulile pleacă şi de la faptul că locatarii nu participă la adunările generale şi se trezesc că nu sunt la zi cu problemele condominiului în care locuiesc. Acest administrator ar trebui să aibă un atestat care este dat de primărie, ca urmare a unei examinări şi parcurgerii unui curs. „Nu toţi administratorii au acest document. Când cetăţenii sunt nemulţumiţi faţă de activitatea administratorilor şi modul de gestionare, ei se pot adresa filialei CECAR, care are experţi contabili pregătiţi şi care poate să facă orice verificare în asociaţie”, spune directorul CECAR. Tariful unei astfel de expertize? „Nu se poate pune un anume tarif, diferă în funcţie de mărimea asociaţiei de locatari, perioada care este verificată. Sunt şi probleme cu predarea documentelor – majoritatea administratorilor nu au disponibilitate de a pune la dispoziţie documentele”, spune  Nicolae Ignea. Anul acesta au venit la prefectură 5-6 sesizări. Verbale – au fost în fiecare săptămână. La o sesizare s-a terminat verificarea şi la una este în curs. Trebuie ştiut că fiecare membru al asociaţiei are dreptul prin  lege de a avea acces la toate documentele.

 

Comentarii

comentarii