Acasă Actualitate UE şi Parteneriatul AntiFumat – semnal de alarmă: România oferă o protecţie...

UE şi Parteneriatul AntiFumat – semnal de alarmă: România oferă o protecţie redusă sau nicio protecţie nefumătorilor! – VIDEO

DISTRIBUIȚI

antifumatUniunea Europeană şi Parteneriatul AntiFumat trag un semnal de alarmă! Noua hartă interactivă SFP privind legislaţia anti-fumat arată că mai multe ţări din Europa nu îşi protejează cetăţenii în mod corespunzător împotriva fumului de ţigară în spaţiile publice.

 

În timpul unui seminar matinal, organizat la Bruxelles de către Smoke Free Partnership (Parteneriatul AntiFumat), experți naționali și internaţionali în controlul fumatului au identificat ţările europene cu cea mai bună, respectiv cea mai slabă performanţă privind legislaţia anti-fumat. Acestea sunt marcate pe o hartă interactivă, uşor de utilizat, care foloseşte o metodologie specifică şi un cod de culori care le permit utilizatorilor să obţină o imagine comparativă rapidă.
SFP a analizat legislația anti-fumat şi gradul de conformare cu aceasta în 32 de ţări europene (28 de ţări membre UE, Norvegia, Turcia, Islanda şi Elveţia) cu privire la trei zone principale: locurile de muncă, baruri şi restaurante şi transportul public. Performanţa fiecărui stat membru UE este marcată pe harta europeană cu o notaţie tip semafor (verde, verde deschis, galben şi roşu). Aceasta permite utilizatorilor să vadă şi să compare măsura în care ţările UE respectă ambele componente, şi anume o legislaţie bună, clară, simplă şi implementarea corespunzătoare a acesteia, conform instrucţiunilor din Recomandarea Consiliului din 2009 privind zonele libere de fumat şi din Ghidul privind Articolul 8 al Convenţiei Cadru privind Controlul Tutunului.
 Republica Cehă, România, Grecia, Austria şi Slovacia, marcate cu roşu pe hartă, oferă o protecţie redusă sau nicio protecţie împotriva fumatului pasiv, din cauza unei legislaţii slabe sau a neaplicării legislaţiei. Aceste ţări trebuie să-şi îmbunătăţească urgent şi semnificativ legile antifumat dacă vor să-şi respecte angajamentele internaţionale şi în cadrul UE.
 Ţările marcate cu galben pe hartă, Olanda, Belgia, Germania, Polonia, Portugalia, Cipru, Luxemburg, Elveţia, Estonia, Danemarca, Croaţia şi Bulgaria îşi respectă doar parţial obligaţiile legale şi oferă o protecţie limitată, din cauza cazurilor de scutiri sau a nerespectării legislaţiei.
 Cu verde deschis, Franţa, Italia, Slovenia, Suedia şi Finlanda, deşi nu au legi 100% anti-fumat, asigură o aplicare fermă a legislaţiei şi un procent de conformare care oferă cetăţenilor un nivel ridicat de protecţie.
Ţările în culoarea verde au o legislaţie cuprinzătoare şi bine aplicată, care are ca rezultat cea mai bună protecţie împotriva fumatului pasiv. În această categorie se află în top Irlanda, Marea Britanie, Spania, Ungaria, Letonia, Islanda, Lituania, Malta, Norvegia şi Turcia. Aceste ţări au implementat o legislaţie puternică de interzicere a fumatului în aproape toate spaţiile interioare – locuri de muncă sau spaţii publice -, inclusiv baruri, localuri şi restaurante. Legile sunt bine aplicate şi se bucură de un nivel ridicat de sprijin din partea populaţiei. Harta interactivă oferă informaţii şi despre ţările care au mers mai departe decât cerinţele minime (de exemplu care au interzis fumatul în maşini), despre ţările care îşi revizuiesc în prezent legislaţia şi despre reglementarea ţigărilor electronice în cadrul legilor anti-fumat, în cazul în care există o astfel de legislaţie
„Constatările hărţii anti-fumat sunt foarte dezamăgitoare. Nu am ajuns încă unde ne-am propus şi este inacceptabil faptul că atât de multe ţări UE nu îşi protejează încă tinerii şi cetăţenii împotriva pericolelor fumului de ţigară. Experienţa ţărilor care se află în linia întâi a arătat că legile anti-fumat sunt eficiente, populare, aplicabile şi au costuri reduse. Ţările care nu au ajuns foarte departe ar trebui să aibă în vedere faptul că sprijinul public pentru legile anti-fumat este foarte mare, chiar şi în rândul fumătorilor. De exemplu în Irlanda, cercetătorii au descoperit că 83% dintre fumători au afirmat că legea anti-fumat e un lucru „bun” sau „foarte bun”, a spus Florence Berteletti, Directorul Smoke Free Partnership.
 „Legile anti-fumat reprezintă un mod simplu de a proteja sănătatea cetăţenilor. Cu experienţa acumulată în alte ţări, astfel de legi pot fi implementate direct şi cu costuri reduse. Multe ţări europene, în special Austria, Bulgaria, Republica Cehă, Grecia, Portugalia, România şi Slovacia trebuie să-şi îndeplinească obligaţiile conform FCTC”, a spus Archie Turnbull, Preşedintele SFP.
„Experienţa din diverse ţări ale lumii arată că singura modalitate de a proteja cu adevărat populaţia împotriva efectelor toxice ale fumatului pasiv este eliminarea completă a fumului de ţigară din toate spaţiile închise. Ştim că în ţările unde au fost adoptate astfel de legi s-a înregistrat o reducere imediată şi substanţială a numărului de cazuri de spitalizare cu infarct miocardic acut” a spus Susanne Løgstrup, de la European Heart Network.
 „Spania a avut la un moment dat o proastă reputaţie pentru aşa numitul „model spaniol” care promova o abordare voluntară pentru introducerea politicilor anti-fumat în hoteluri şi restaurante. După ce aceasta s-a dovedit total ineficientă, Spania a trecut la o abordare mai cuprinzătoare, având acum una din cele mai puternice legislaţii din UE. Cu toate acestea, la graniţa cu Spania, Portugalia încă nu a reuşit să-şi protejeze cetăţenii la fel de bine, invocând temeri economice nefondate pentru a justifica reţinerea sa în a implementa legi 100% anti-fumat în viitorul apropiat. Acest lucru este inacceptabil”, a spus Dr. Sofia Ravara, Coordonator al mişcării ONG-urilor care militează împotriva fumatului în Portugalia.
Articolul 8 din Convenţia Cadru a OMS pentru Controlul Tutunului (FCTC), semnată în iunie 2003 de toţi membrii OMS şi ratificată până în prezent de 180 de Părţi, inclusiv UE şi toate cele 28 de State Membre, creează o obligaţie legală pentru Părţi de a adopta şi a implementa, în domeniile de jurisdicţie naţională, aşa cum este aceasta determinată de legislaţia naţională, şi de a promova în mod activ la alte niveluri de jurisdicţie, adoptarea şi implementarea unor măsuri eficiente pentru protecţia persoanelor împotriva expunerii la fumatul pasiv în toate mijloacele de transport închise şi în toate spaţiile publice închise şi, după caz, în toate celelalte locuri publice. Ghidul de implementare a Articolului 8 (Ghid pentru protecţia împotriva expunerii la fumul de ţigară); La a doua sesiune din iulie 2007, Conferinţa Părţilor (COP) a adoptat ghidul pentru implementarea Articolului 8 din Convenţia Cadru FCTC a OMS privind protecţia împotriva expunerii la fumul de ţigară (decizia FCTC/COP2(7)). Ghidul cuprinde declaraţii de principii asupra cărora s-a convenit şi definiţii ale termenilor relevanţi, precum şi recomandări asupra cărora s-a convenit privind paşii necesari pentru a îndeplini obligaţiile conform Convenţiei. În plus ghidul identifică măsurile necesare pentru a ajunge la o protecţie eficientă împotriva pericolelor fumatului pasiv. Părţile sunt încurajate să folosească acest ghid nu doar pentru a-şi îndeplini obligaţiile legale asumate prin Convenţie, ci şi pentru a respecta cele mai bune practici în protejarea sănătăţii publice.

 

Comentarii

comentarii