Acasă Economic Veniturile băncilor, amenintate de noi modele de business pentru plăţile prin intermediul...

Veniturile băncilor, amenintate de noi modele de business pentru plăţile prin intermediul echipamentelor mobile

DISTRIBUIȚI

 Pe măsură ce plăţile efectuate de pe telefoane şi alte echipamente mobile cresc în popularitate numeroase bănci îşi reevaluează şi/sau îşi dezvoltă noi modele de plăţi la nivel global. Competiţia crescută din partea unor jucători noi, ne-tradiţionali în industria plăţilor precum Apple, Google şi PayPal forţează băncile să se adapteze rapid pentru a-şi proteja veniturile provenite din plăţi şi pentru a beneficia de avantajele oferite de noile platforme mobile, conform unui raport al KPMG International. 

Studiul a fost realizat la nivel internaţional şi s-a derulat în rândul executivilor din domeniile bancar şi al serviciilor financiare. Cu aproape 85 de procente dintre participanţii la studiu afirmând că plăţile mobile vor avea o importanţă semnificativă pentru afacerile lor în următorii unul până la patru ani, KPMG a identificat un grup de bănci care acţioneaza rapid pentru a capitaliza această tendinţă de piaţă şi pentru a-şi loializa astfel clienţii, a-şi reduce costurile şi – în final – a-şi asigura locul în noul lanţ valoric al plăţilor efectuate prin intermediul echipamentelor mobile. În raportul KPMG, „Monetizing Mobile: How Banks are Preserving their place in the payment value chain” respondenţii au evidenţiat un număr tot mai mare de provocări care încetinesc comercializarea serviciilor de plăţi mobile. Mai mult de 70% dintre executivii din industriile bancară şi a serviciilor financiare au menţionat preocupările legate de securitatea serviciilor ca fiind cea mai mare barieră în calea adopţiei acestora, o provocare care a fost accentuată de multitudinea evenimentelor recente de compromitere a securităţii unor servicii on-line cu impact mediatic puternic. 

“Aşa cum relevă şi studiul efectuat de KPMG International, securitatea tranzacţiilor efectuate prin intermediul echipamentelor mobile este cu siguranţă un considerent important şi băncile vor trebui să ia foarte în serios acest aspect.” a declarat Mihai Rada, Senior Manager în departamentul de Consultanţă de Management a KPMG în România. “Adoptarea acestor noi servicii este însă asigurată de cererea crescândă din partea consumatorilor care au început să utilizeze în mod curent mobilul pentru a plăti diverse produse sau servicii de valoare relativ mică.” Studiul a mai arătat că lipsa standardizarii tehnologiilor şi a infrastructurii de generaţie noua reprezintă de asemenea bariere în adopţia pe scară largă a plăţilor mobile. Şi, deşi foarte puţini dintre respondenţi au susţinut categoric o singură tehnologie de plăţi, cei mai mulţi au numit tehnologia NFC (Near Field Communications) ca având cele mai mari şanse de succes datorită uşurinţei în utilizare. Întrebarea care rămâne în continuare deschisă este legată de cum va arăta acest nou ecosistem: cine va domina noul model de afaceri care se află la intersecţia a cel puţin două industrii gigantice – cea financiar-bancară şi respectiv telecomunicaţiile (mobile)? Întrucât (re)modelarea lanţului valoric al plăţilor mobile presupune atât adopţia unor tehnologii noi, emergente cât şi înţelegerea comportamentului consumatorilor aflat mereu în schimbare, a investi prea devreme în soluţii care nu sunt încă standardizate poate fi riscant. Cu toate acestea, beneficiile asigurate de ocuparea unei poziţii semnificative într-un lanţ valoric atât de promiţător şi de monetizare, în acest fel, a potenţialului uriaş estimat, justifică mai mult ca sigur asumarea acestor riscuri.
Raportul KPMG a arătat că mulţi dintre executivii din bănci au devenit conştienţi de riscul competiţiei crescânde din piaţa plăţilor mobile. Unii respondenţi au menţionat în această categorie potenţialul parteneriatului dintre operatorii de telecomunicaţii mobile şi furnizorii de echipamente pentru a dezvolta sisteme de plată independente de infrastructura tradiţională de plăţi. Alţii, consideră o amenintare şi mai serioasă intrarea unor noi tipuri de jucători în această piaţă, cum ar fi companiile specializate de plăţi online precum şi furnizorii gigantici de servicii online. “Există o efervescenţă de activităţi în acest domeniu, nu numai din partea băncilor, dar şi din partea operatorilor de telecomunicaţii mobile şi a altor furnizori de servicii de plată alternativi, ne-tradiţionali cum ar fi Google, Apple şi PayPal.” a declarat Mihai Rada. “Pentru băncile de retail în mod particular, direcţia în care se vor dezvolta în viitor serviciile de plăţi mobile este previzibilă.”
Totuşi, este de aşteptat ca băncile să joace în continuare un rol important în evoluţia lanţului valoric al plăţilor mobile, conform unei largi majorităţi dintre respondenţii din sectoarele tehnologie, telecomunicaţii şi retail. În ciuda unui succes comercial relativ limitat al serviciilor de mobile banking şi/sau plata prin echipamente mobile lansate în România încă din 2002, atât consumatorii cât şi utilizatorii de business sunt astăzi pregătiţi să adopte pe scară largă noile tehnologii emergente transformând astfel aceste serviciile în poveşti de succes. Rata de penetrare a telefoniei mobile a ajuns la un nivel matur de 115% iar telefoanele mobile vechi sunt înlocuite în mod accelerat cu telefoane şi alte tipuri de dispozitive mobile “inteligente“ (inclusiv tablete mobile). Această tendinţă, împreună cu comoditatea folosirii echipamentelor personale “oriunde şi oricând” transformă mobilul într-un canal adecvat pentru o multitudine de servicii de plată: plata cu mobilul la comercianţi (POS), comerţ electronic/mobil şi transferurile personale (P2P) fiind doar câteva dintre cele mai promiţătoare astfel de servicii). Indiferent de complexităţile şi provocările cu care această industrie se confruntă, există un grad de încredere copleşitor referitor la faptul că serviciile de plăţi mobile vor deveni un fenomen de masă în curând. Mai mult de 80% dintre respondenţii studiului efectuat de KPMG au sugerat că plăţile mobile sunt sau vor deveni un fenomen de masă în următorii patru ani, 36% considerând că acest lucru se va întâmpla în următorii doi ani. “Noi în KPMG suntem pregătiţi să asistăm atât clienţii noştri cât şi organismele de reglementare în definirea acestui nou ecosistem de plăţi, să-i ajutăm să ia deciziile corecte legate de tehnologiile utilizate şi să definească modele de business viabile, în care riscurile fiecăruia dintre cei implicaţi sunt înţelese şi recompensate în mod echitabil.” a declarat Mihai Rada.

Comentarii

comentarii