Acasă Cultura Concert pentru pian şi orchestră, de Brahms, joi seara, la Filarmonica Banatul....

Concert pentru pian şi orchestră, de Brahms, joi seara, la Filarmonica Banatul. Avancronică

În mod excepțional Filarmonica „Banatul” oferă un concert vocal-simfonic în sala Capitol joi, 18 aprilie, de la ora 19.00. În program va fi Concertul pentru pian şi orchestră nr.1 în re minor op.15 de Johannes Brahms şi „Tango Gloria” pentru soprană, mezzosoprană, bariton, cor şi orchestră de Martin Palmeri.

Mircea Tătaru, concert-maestrul filarmonicii, a explicat că Robert Schumann a contribuit foarte mult la devenirea lui Brahms ca muzician şi compozitor. L-a încurajat şi l-a introdus în diverse cercuri de cultură ale vremii. De aceea când, în 1854, Brahms află că acesta se afla într-un azil de boli nervoase, care urmare a unor crize şi tentative de sinucidere, se duce la Düsseldorf pentru ca să încerce să o ajute pe soţia acestuia, Clara şi pe cei şapte copii ai săi.

Mai apoi, în dorinţa de a-şi exprima compasiunea începe să compună lucrări pentru pian, între care o sonată pentru două piane, dar mai ales acest minunat concert pe care-l vom asculta vineri.

Premiera se petrece abia în 1859 şi consemnează faptul că Brahms duce mai departe ideile lui Beethoven, dezvoltă raportul dintre solist şi orchestră, încercând o închegare armonioasă şi obţinerea unei unităţi în parcursul concertant. Vom asculta concertul în interpretarea pianistului Stefan Arnold.

Martin Palmeri a reuşit un experiment foarte interesant, introducând sufletul tangoului în clasica Misă Catolică. Îndrăgostit de tangoul argentinian, dar şi de aportul lui Piazzolla la introducerea tangoului pe scenele de concert, Palmeri a avut curajul să introducă, să integreze caracteristicile stilistice ale acestui gen de muzică în rigoarea şi sobrietatea unei Mise. 18 ani după această încercare reuşită Palmeri, compune Tango Gloria — o fericită îmbinare între tradiţia europeană a muzicii sacre şi tangoul argentinian. Bandoneonul, la care joi va cânta Omar Massa, se aude uneori precum o voce umană, alteori devenind un instrument doar ritmic.

Oricum, fiecare secţiune – solişti vocali, cor şi orchestră – are rolul său specific. Ascultând lucrarea vom avea parte de emoţii deosebite, generate de varietatea mare de melodii expresive. Soliştii vocali vor fi soprana Virginia Maria Oniţa, mezzosoprana Mihaela Işpan şi basul Lucian Oniţa. Corul „Ion Românu” a fost pregătit de maestrul Iosif Todea. Dirijorul concertului va fi maestrul József Horváth –a mai spus Mircea Tătaru.