Acasă Cultura Timişorenii sunt invitaţi la un regal muzical Wolfgang Amadeus Mozart, la Filarmonica...

Timişorenii sunt invitaţi la un regal muzical Wolfgang Amadeus Mozart, la Filarmonica Banatul, vineri

DISTRIBUIȚI

filarmonica DSCF7668Din nou imaginea geniului muzicii va lumina scena de concert a Filarmonicii „Banatul”. Astfel, vineri 27 februarie, vom putea asculta trei dintre lucrările lui Wolfgang Amadeus Mozart. În debutul concertului vocal-simfonic melomanii vor putea audia Uvertura la Opera „Cosi fan tutte”.
Concert maestru, Mircea Tătaru, a explicat că  este o operă comică în stilul vechii opere bufa italiene. A fost primită favorabil la premiera de la Viena, în ianuarie 1790, cu Mozart dirijor. Era a doua programare, pentru că în ajunul primeia au început să bată clopotele Vienei — murise Împăratul Joseph al II-lea. Probabil că titlul a fost luat din opera sa „Nunta lui Figaro” unde, în actul I, Don Basilio cântă o arie care tradusă în limba română ar fi: aşa fac toate, nu-i nicio noutate. Uvertura este alcătuită dintr-un scurt Andante urmat de o parte spumoasă şi efervescentă în Presto.
Putem spune că dintre cele 27 de concerte pentru pian, concertul nr. 14, care va fi interpretat de pianistul Ştefan Arnold, este primul care atestă maturitatea componistică a lui Mozart. În acel an, 1784, compozitorul a fost marcat de o mare efervescenţă creatoare. A compus 6 concerte pentru pian, muzică de cameră şi sonate pentru pian. Concertul nr.14 se distinge prin nivelul înalt componistic, atât partea solistică, cât şi partiturile orchestrei de acompaniament. Într-o scrisoare adresată tatălui său, Mozart spunea despre concert că ar fi o creaţie particulară, specială.  
În încheierea concertul vocal-simfonic de pe scena Capitol, vom asculta Misa Încoronării în do major pentru solişti cor şi orchestră.
Mozart a compus multe mise dintre care doar 16 au fost terminate integral. Printre ele şi Misa în do major, în catalogul Köchel aflându-se la numărul 317. Manuscrisul este datat 23 martie 1779, probabil fiind destinat a fi interpretat la serbările religioase de Paști din acel an, la care era anunţată participarea Arhiepiscopului. Un argument pentru faptul că era destinată acelei ocazii, este faptul că această misă nu este lungă, ştiut fiind faptul că Arhiepiscopul îşi manifestase dorinţa ca acest tip de lucrări să nu dureze mai mult de 45 de minute. Mozart a renunţat, în acest caz la obişnuitele fugi finale din părţile Credo şi Gloria, obicei la care a revenit imediat după ce şi-a dat demisia din slujba de muzician al Arhiepiscopului Colloredo.
Este de menţionat că partitura nu conţine discurs muzical pentru compartimentul violă, o tradiţie curioasă pentru bisericile din Salzburg din aceea vreme. La câteva luni după moartea lui Mozart, misa a fost interpretată la încoronarea Împăratului Francisc I al Austriei. Cei care au copiat notele pentru acest eveniment au scris ca titlu în set — „Pentru Celebrarea Încoronării Maiestăţii Sale Francisc I Împărat al Austriei”. Acesta este motivul pentru care misa a rămas cunoscută în istoria muzicii cu numele de — Misa Încoronării.  Soliştii concertului vocal-simfonic sunt: soprana Alina Todea, mezzosoprana Mihaela Işpan, tenorul Daniel Zah şi basul Cristian Ardelean. Îşi dă concursul corul „Ion Românu” pregătit de maestrul Iosif Todea. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Gheorghe Costin, a explicat Mircea Tătaru.

Comentarii

comentarii