Acasă Cultura Avancronică de concert

Avancronică de concert

478
DISTRIBUIȚI

În Săptămâna Mare, Filarmonica Banatul Timişoara ne anunţă că nu va ţine concertul simfonic obişnuit de vineri, ci pregăteşte melomanilor, în schimb, două concerte: miercuri, 15 aprilie, şi joi, 16 aprilie, ambele de la ora 19. Cele două concerte vor avea programe diferite, maestrul Radu Popa, dirijor al ambelor concerte, propunând pentru miercuri o întâlnire muzicală cu tinere talente, cu un concert pentru vioară, un concert pentru pian şi arii de operă pentru soprană.
Astfel, violonista Cătălina Costin va dezvălui frumuseţile Concertului în sol major, nr.3, pentru vioară şi orchestră K.V. 216, de Wolfgang Amadeus Mozart, pianistul Liviu Holender (Austria) va interpreta Concertul în re major pentru pian şi orchestră de Joseph Haydn, iar soprana Marta Cristina Sandu ne va delecta cu trei arii din repertoriul de operă: aria Constanţei din „Răpirea din Serai” de Mozart, aria Norinei din „Don Pasquale” de Donizetti şi aria Elvirei din opera „Puritanii” de Bellini.
Joi seara, vom putea asista la un eveniment muzical deosebit prin interpretarea lucrării vocal-simfonice „Ultimele şapte cuvinte ale Mântuitorului pe Cruce” de Joseph Haydn.
Concert-maestrul Mircea Tătaru ne povesteşte despre lucrarea comandată lui Haydn pentru a însoţi meditaţia pioasă din Săptămâna Mare, în Catedrala Cadiz din Spania: „Deşi iniţial se dorea o lucrare pentru orchestră, în 1786, un an mai târziu a fost adaptată pentru cvartet de coarde şi apoi transformată într-o reducţie pentru pian.
Într-o călătorie spre Germania, Haydn şi-a auzit lucrarea cântată de un cor, prin transformarea şi adaptarea discursului instrumentelor orchestrei la vocile umane, operaţiune realizată de dirijorul corului. Atunci a decis să compună o versiune de tip vocal-simfonic adăugând părţi solistice, care s-a păstrat până azi. A mai adăugat şi partituri pentru clarinet, tromboni şi contrafagot.
De proporţiile unui oratoriu, această muzică sublimă, ce ni-l înfăţişează pe Haydn aflat spre apus, şi prin credinţă şi spirit, din ce în ce mai aproape de Tatăl Ceresc, are şapte părţi pentru cele şapte cuvine, într-o traducere aproximativă:  Tată, iartă-i că nu ştiu ce fac.”
Pe lângă orchestra simfonică şi corul „Ion Românu” pregătit de Iosif Todea, îşi dau concursul soprana Daniela Lelea, mezzosoprana Camelia Fornwald Docea, tenorul Ovidiu Cozma şi basul Mihai Sîmboteanu.

Comentarii

comentarii