Acasă Actualitate Bijuteriile din Muzeul Corneliu Mikloși, scoase în piețele din Timișoara. Poate fi...

Bijuteriile din Muzeul Corneliu Mikloși, scoase în piețele din Timișoara. Poate fi admirat și tramvaiul fabricat la Timișoara în anii 20-30

DISTRIBUIȚI

Înainte de bine cunoscutele tramvaie Timiș- fabricate la Electrometal, în perioada 1971 și 1990, în Timișoara s-au fabricat și alte tramvaie. De exemplu, între anii 1950 – 1954 a fost realizat primul tramvai românesc pe boghiuri – Gb 2/2, după proiectul început în anul 1946 de către Corneliu Miklosi, la Timişoara.

Dar tramvaie se făceau și mai de vreme. Mai exact în anul 1927, la TC Timișoara a început fabricarea faimoaselor „Gemene” – vagoanele cu dublă comandă.

În Piața Unirii vor fi expuse două tramvaie: vagonul platformă de tip GP, cel mai vechi tramvai din patrimoniul societății noastre, fabricat în 1902, și tramvaiele „gemene”, datând din 1927.

“Vagonul cu dublă comandă tip F 2 are o lungime de 9.220 mm, iar lățimea caroseriei este de 2.220 mm. Capacitatea de transport este de 52 de locuri, dintre care 24 pe scaune și 28 în picioare. La începutul anului 1931 vagonul motor și vagonul remorcă au fost transformate în tramvai cu dublă comandă care aveau în dotare motoare și instalație de frânare de fabricație germană, luând astfel naștere Gemenele. Acesta are în dotare două motoare de tracțiune BBF 40 ELIM având o putere de 35,5 K, având și o turație de 650 rot/min.”, aflăm din istoricul tramvaiului expus în Unirii.

Pe cealaltă latură a pieței se află o bijuterie: cel mai vechi tramvai din cadrul Muzeului Corneliu Mikloși. Vagonul platformă GP 6411 a fost realizată în 1902, de fabrica austrică Grazer Maschinen und Waggonbau AG. În 1958 a fost transformat în vagon de serviciu.

Evenimentul va fi însoțit de activități conexe: S.T.P.T. intenționează, împreună cu instituții partenere, să organizeze mici concerte pe tramvaiul platformă din Piața Unirii în fiecare sâmbătă seara, precum și multe alte surprize. Acest tramvai platformă va fi o constantă anuală în Piața Unirii, ca scenă pentru evenimente culturale locale.

Piața Libertății va găzdui, începând cu data de 8 iulie,  un tramvai electric austriac fabricat în 1960, unic pe teritoriul României, și un tramvai „Timiș 1”, construit în 1962 la Întreprinderea de Tramvaie Timișoara (I.T.T.).

Încă din acest weekend, pe linia refugiu din Piața Libertății vor fi expuse alternativ vagonul  tramvai tras de cai, o piesă unicat în România, și un tramvai electric de tip EP V54, parte a unui lot de tramvaie construite de către Uzinele „Electroputere” Craiova între 1955-1959.

Tot pentru a marca 154 de ani de când primul tramvai tras de cai a circulat pe linia amenajată din Timișoara, va fi organizată o cursă cu acest model de tramvai pentru elevii cu rezultate deosebite la olimpiadele naționale și internaționale.

Piața Traian propune o premieră în Timișoara: un tramvai Wegmann modificat în atelierele S.T.P.T. și transformat în tramvai interactiv, de tip cafenea (unde se vor comercializa băuturi non-alcoolice), care va aduce un plus de valoare zonei.

Comentarii

comentarii