Acasă Actualitate Conducerea FAP Lugoj, nemulțumită de noul proiect de lege privind asociațiile de...

Conducerea FAP Lugoj, nemulțumită de noul proiect de lege privind asociațiile de proprietari

DISTRIBUIȚI

Proiectul de lege privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor nu este pe placul Federației Asociațiilor de Proprietari (FAP) Lugoj. Vasile Lazăr, președintele FAP Lugoj, a trimis o scrisoare președintelui Senatului României în care își arată nemulțumire față de proiectul de act normativ, „în care au apărut o serie de prevederi care nu au ce căuta în lege”. „Am citit Proiectul de lege privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor recent depus la Senat, cu speranța că voi constata o gândire nouă, aplecată spre proprietar, dar în afară de copi-paste din vechea lege au apărut, după părerea mea, o serie de prevederi care nu au ce căuta în lege. Trebuie plecat de la scopul asociației de proprietari și anume acela de a menține în funcțiune părțile comune ale condominiului și de a fi interfață cu furnizorii de servicii. Necunoscând sau ignorând aceste scopuri sau având alte interese cei care au lucrat la proiect au complicat lucrurile ceea ce duce la desființarea asociațiilor de proprietari și implicit la degradarea blocurilor de locuințe. Cine nu a locuit niciodată la bloc, cine nu a făcut niciodată parte din Comitetul executiv al unei asociații de proprietari, cine nu a fost niciodată președinte la o asociație de priprietari, cine nu a fost administrator la o asociație de proprietari sau nu a fost cenzor la o asemenea asociație, nu realizează cu ce se confruntă aceștia pentru a o face să funcționeze. Sunt de acord cu legiferarea activității asociațiilor de proprietari, chiar este necesară, însă trebuie avut în vedere că asociațiile de proprietari nu sunt societăți comerciale ci niște entități care vin în sprijinul proprietarilor pentru întreținerea condominiului, având în vedere că mulți dintre ei nu au timpul, fizic, necesar pentru a se ocupa de acest lucru. După părerea mea Legea ar trebui să cuprindă în principal: modul de înființare, modul de organizare, drepturile și obligațiile proprietarilor, comitetului executiv, președintelui, cenzorului, ale administratorului, să li se specifice modul de funcționare și sancțiuni dar într-o viziune simplă, clară, concretă și fără interpretări. Proprietarii, în marea lor majoritate, doresc să se asocieze însă costurile de funcționare cresc, în condițiile prevăzute de lege și ca atare renunță. După părerea mea, atât ce-i care au întocmit Legea 230/2007 cât și actualii fac o mare confuzie între administratorul de bloc și administratorul unei societăți comerciale, cu referire directă la nivelul pregătirii acestora. Administratorul de bloc (scară) poate foarte bine să fie atestat de către compartimentul de sprijin și îndrumare al primăriei. Administrator de bloc nu este o meserie ci, după părerea mea este o ocupație temporară. Asociația de proprietari azi este, mâine nu mai este și tot așa. Cum îi garantez locul de muncă administratorului sau personalului care face curățenie? Am înțeles că trebuia să dea bine la nivel de țară, privind numărul angajaților cu contract de muncă, dar trebuie să venim cu picioarele pe pământ și să ne ancorăm în realitate. Revenind la pregătirea administratorului de bloc, amintesc că învățământul se poate realiza formal sau informal. Ca atare, cel interesat, dacă are cel puțin liceul, se poate pregăti singur după care să fie atestat, iar atestarea să fie valabilă numai pe plan local, cu asumarea răspunderii. Angajarea urmând a se face pe baza unei convenții civile. A nu se uita că, contabilitatea este în partidă simplă și nu necesită studii universitare. În acest fel scad și cheltuielile asociației. Dacă administratorul are studii economice și asociația aprobă, poate fi angajat și cu contract de muncă. Înțeleg și interesul societăților comerciale care organizează cursuri de pregătire a administratorilor de bloc dar se pot reorienta către meserii adevărate. Să nu mai vorbim despre faptul că majoritatea administratorilor sunt pensionari. De ce? Au mai mult timp liber și chiar simt responsabilitatea administrării unui imobil (bloc, scară), sunt mai insistenți și pe majoritatea nu-i interesează valoarea remunerației. Un alt aspect care se impune precizat: dacă între soți există vreun grad de rudenie? S-ar putea să existe, dar eu nu știu. Ca atare unul din ei poate fi președinte și celălalt administrator sau președinte și cenzor ori administrator și cenzor. În proiectul de lege art.46v(6) se prevede: “Nu au dreptul de a fi alese sau numite în funcții de conducere, administrare sau control din cadrul asociațiilor de proprietari persoanele înrudite până la gradul al III-lea cu cei care deja ocupă aceste funcții”. O altă problemă delicată este cea a cenzorului. Unde putem găsi atâția cenzori cu studii superioare? Și dacă ar fi câți acceptă câțiva lei pentru a face cenzoratul la un condominium cu 20 apartamente. Dacă se angajează o persoană juridică – care are mai multe asociații – în afara verificărilor contabile nu poate să-și mai facă și celelalte atribuții. Pe aceste considerente și, din experiență, cred că funcția de cenzor poate fi îndeplinită de orice persoană, cu cel puțin studii liceale economice ori care au avut tangență cu comerțul. Reamintesc contabilitatea este în partidă simplă. Aceste persoane făcând parte din asociație sunt direct interesate ca treburile să meargă bine și de regulă acceptă o remunerație simbolică, fapt de interes pentru proprietari. Mai sunt și alte probleme care trebuiesc analizate însă eu consider că cele prezentate sunt suficiente pentru ca proiectul de lege să fie retrimis la guvern în vederea reanalizării și găsirii unei forme corespunzătoare, după părerea mea. A nu se uita că este vorba despre proprietari, care vor să-și organizeze și să-și administreze singuri proprietatea, asumându-și consecințele”, se menționează în scrisoarea FAP Lugoj.

Comentarii

comentarii