Acasă Administraţie Consilierii locali din Timișoara, chemați în ședință extraordinară, să actualizeze planul de...

Consilierii locali din Timișoara, chemați în ședință extraordinară, să actualizeze planul de mobilitate urbană, pentru a putea primi fonduri europene. Ce obiective s-au adăugat?

1642
DISTRIBUIȚI
Primaria Timisoara 11

Consiliul Local Timișoara s-a întrunit joi, 6 august, în ședință extraordinară, pentru a fi supus la vot un singur punctpe ordinea de zi: „actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Polul de Creştere Timişoara”, căruia i s-au adăugat alte două ulterior, pe lista suplimentară. Urgența acestui punct a fost dată de faptul că anumite proiecte de infrastructură, avute în vedere până în anul 2027, vor fi finanțate pe mai multe axe prin fonduri europene, dar trebuie definite punctual, după cum a stabilit guvernul prin OUG 88/2020.

„Comisia Europeană (…) solicită ca ţările membre să  participe la realizarea unei mobilităţi urbane competitive care utilizează eficient resursele. Comisia Europeană recomandă să se adopte un set concret de măsuri la diferite niveluri, care să trateze mai multe chestiuni relevante precum logistica urbană, reglementarea accesului urban, implementarea de soluţii pentru STI (sisteme inteligente de transport) în mediul urban şi siguranţa rutieră, urmând să monitorizeze cu atenţie acţiunile subsecvente.

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a încheiat un acord  cu Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) în scopul elaborării a 8 planuri de mobilitate urbană durabilă, în conformitate cu documentele Comisiei Europene şi practicilor europene, pentru cei 7 poli de creştere şi aglomerarea urbană Bucureşti – Ilfov. În vederea realizării acestui plan, Municipiul  Timişoara,  unităţile  administrativ-teritoriale  care fac  parte  din  Polul  de  creştere Timişoara,  Consiliul  Judeţean Timiş,    precum  şi  alte  entităţi  interesate  trebuie  să  sprijine  şi  să colaboreze cu experţii desemnaţi”, se arată în documentația care a însoțit proiectul de hotărâre.

În polul de creștere Timișoara, mai sunt incluse și comunele Becicherecu Mic, Bucovăț, Dudeștii Noi, Dumbrăvița, Ghiroda,  Giarmata,  Giroc, Moșnița  Nouă, Orțișoara, Pișchia, Remetea  Mare,  Săcălaz, Șag, Sânandrei și Sânmihaiu Român, iar planul se referă la perioada 2016 – 2030. Scopul PMUD este, după cum mai scrie în raportul de raportul de specialitate, „de a permite dezvoltarea sustenabilă a mobilității în aria metropolitană Timișoara, acesta urmând a funcționa ca un suport pentru pregătirea și implementarea proiectelor și măsurilor finanțate prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020 (și programele operaționale din viitoarele perioade de programare) și alte surse asociate bugetelor locale, dar și pentru susținerea implementării unor proiecte de interes național care influenţează mobilitatea în aria de studiu”.

Conform prevederilor OUG 88/2020, vor primi sprijin financiar proiectele de interese strategic național sau local trebuie să fie din domeniile:„a) Mobilitate urbană;  b) Regenerare urbană;  c) Infrastructură rutieră de interes județean, inclusiv variantele ocolitoare și/sau drumuri de legătură;  d) Centre de agrement / baze turistice /tabere școlare;  e) Infrastructură și servicii publice de turism, inclusiv obiective de patrimoniu cu potențial turistic”.

Prin hotărârea Consiliului Local, se stabilesc proiectele care sunt incluse în domeniu „a) Mobilitate urbană”. Pentru a putea fi eligibile, proiectele trebuie să respecte următoarele cerințe: să  facă  parte  din  Planul  de  Mobilitate  Urbană  Durabilă, să sprijine transportul public în comun de călători, circulația bicicliștilor și/sau circulația pietonilor, să fie aprobat de Consiliul Local și să  aibă  o valoare  estimată  totală, fără  T.V.A.,  echivalent  în  lei, cuprinsă între 7.500.000 euro și 25.000.000 euro, pentru municipiile reședință de județ, și între 5.000.000 euro și 15.000.000 euro, pentru celelalte municipii și orașe.

Astfel, hotărârea Consiliului Local aduce în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Polul de Creştere Timişoara, o modificare la obiectivul „S13 Pasaj inferior pe Inelul II – Piaţa Consiliul Europei”, redenumit ,,S13 Pasaje inferioare pe Inelul II – Piaţa Consiliul Europei”. În plus, vor fi introduse următoarele noi proiecte:

  • Extindere linie cale tramvai pe Calea Torontalului (de la Bulevardul Cetăţii până la limita UAT Timişoara);
  • Autostrada pentru biciclete;
  • Extindere Calea Buziasului (de la sensul giratoriu Gheorghe Domăşnean – până la limita UAT Timişoara);
  • Sistem de transport public integrat metropolitan utilizand reteaua de tramvai urbana si reteaua feroviara in zona aglomeratiei urbane Timisoara;
  • Realizarea unui sistem de transport în comun de tip metrou in Municipiul Timisoara;
  • Inel IV: tronson Str. Armoniei – Calea Aradului;
  • Realizarea drumurilor de legatura si a utilitatilor aferente, intre str.Popa Sapca, Calea Aradului si str. Oituz;
  • Extindere la 4 benzi str. Pictor Zaicu – Demetriade;
  • Amenajare zona Procopiu (str.S.Procopiu, E.Coseriu, T.Tzara si H.Hulubei);
  • Achizitie tren-tramvai – 15 buc;
  • Achizitie utilaje pentru intretinere si mentenanta transport public.

Proiectul a fost aprobat în unanimitate, cu 21 de voturi, în ședință fiind doar supus la aprobare un amendament, de adăugare a două articole în textul hotărârii, prin care să se definească inelul II și, respectiv, inelul IV de trafic.

Comentarii

comentarii