Acasă Economic Curtea de Conturi a descoperit o listă lungă de ilegalități la Aeroportul...

Curtea de Conturi a descoperit o listă lungă de ilegalități la Aeroportul “Traian Vuia” Timişoara

DISTRIBUIȚI

Raportul pe anul 2010 a Curții de Conturi semnalează o listă lungă de abateri și ilegalități descoperite în urma controalelor realizate la Aeroportul Internaţional "Traian Vuia" SA Timişoara. Obiectivele verificărilor efectuate au cuprind exactitatea şi realitatea datelor reflectate în situaţiile financiare, evaluarea sistemelor de management şi control intern (inclusiv audit intern), calitatea gestiunii economico-financiare în legătură cu scopul, obiectivele şi atribuţiile prevăzute în actele normative de înfiinţare. 

Curtea de Conturi a costatat neînregistrarea terenurilor în proprietatea privată a entităţii, ca urmare a faptului că nu s-au finalizat toate demersurile privind obţinerea titlurilor de proprietate asupra terenurilor, încălcându-se astfel prevederile legale privind stabilirea şi evaluarea unor terenuri deţinute de societăţile comerciale cu capital de stat și neconstituirea garanţiilor de bună execuţie în cazul tuturor contractelor încheiate cu executanţii de lucrări şi prestatorii de servicii şi neorganizarea evidenţei garanţiilor de bună execuţie la dispoziţia autorităţii contractante, prin nerespectarea prevederilor legale privind achiziţiile publice. De asemenea, Curtea de Conturi a sesizat înregistrarea de cheltuieli pentru prestarea acţiunilor şi activităţilor de marketing, care nu pot fi cuantificate şi justificate în baza documentelor prezentate. Astfel, Aeroportul Timișoara a încheiat cu compania Wizzair un contract de marketing, în baza căruia a emis facturi, care au fost înregistrate în contabilitate în mod diferenţiat şi care au fost achitate prin compensare. Valoarea taxelor lunare de marketing, facturate şi calculate de operatorul de transport aerian a fost determinată de valoarea taxelor de aeroport, manipulare de bază rampă şi manipulare bagaje şi funcţie de numărul de pasageri furnizaţi. Valorile cuprinse în facturile emise de operatorul de transport aerian, reprezintă cheltuieli pentru prestarea acţiunilor şi activităţilor de marketing, care nu pot fi cuantificate şi justificate în baza documentelor prezentate, nu sunt fundamentate riguros, pe baza unor tarife şi preţuri practicate pe piaţa din domeniu, pe fiecare acţiune realizată, care să poată fi considerată ca o cheltuială de marketing justificată prin contraprestaţie. Conform raportului Curții de Conturi valoarea estimativă a erorilor/abaterilor constatate însumează 70 de mii lei.

În urma evaluării sistemelor de management şi control intern (inclusiv audit intern) Curtea de Conturi a constat organizarea şi funcţionarea sistemului de control intern în mod deficitar, în sensul că Aeroportul Timișoara nu a luat măsuri pentru organizarea şi exercitarea controlului financiar preventiv potrivit dispoziţiilor legale; în cadrul acţiunilor de audit, deşi au fost constatate erori de regularitate pentru care au fost făcute recomandări nu au fost stabilite termene de implementare a acestora; rapoartele de audit nu sunt aprobate de conducătorul entităţii; conducătorul societății nu a asigurat elaborarea, aprobarea, aplicarea şi perfecţionarea structurilor organizatorice, reglementărilor metodologice, procedurilor şi criteriilor de evaluare, pentru a satisface cerinţele generale şi specifice de control intern. În cadrul evaluării calității gestiunii economico-financiare în legătură cu scopul, obiectivele şi atribuţiile prevăzute în actele normative de înfiinţare s-au constat: necalcularea şi neîncasarea penalităţilor de întârziere pentru nerespectarea clauzelor contractuale în cazul contractelor de exploatare (operare) şi al contractelor de manipulare la sol (handling), prin nerespectarea prevederilor contractuale referitoare la aplicarea penalităţilor în cazul depăşirii termenelor de plată și nevalorificarea în totalitate a rezultatelor inventarierii în anul 2009, prin nerespectarea prevederilor legale privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii. Conducerea Aeroportului Timișoara nu a respectat prevederile legale privind achiziţiile publice, în sensul că în cazul obiectivului de investiţii „Sistem electronic de supraveghere perimetrală", în Centralizatorul financiar al lucrărilor suplimentare sunt incluse materiale şi lucrări de montaj care nu se regăsesc în devizul ofertă întocmit de executant în calitate de ofertant şi nu există documente din care să reiasă că achiziţia acestor lucrări suplimentare are loc prin metoda creditor-furnizor, nu există specificaţii prevăzute în conţinutul documentaţiei de atribuire. De asemenea, în anul 2009 s-a achitat nelegal avans pentru materiale, utilaje, echipamente cheltuieli indirecte şi profit, în condiţiile în care, conform clauzelor contractuale, se achită executantului „lucrări executate" şi nu achiziţii de materiale, utilaje, echipamente, cheltuieli indirecte şi profit. Comisia de evaluare nu a ţinut cont de faptul că în oferta financiară au fost incluse elemente de cheltuieli care nu au fost prevăzute în documentaţia de elaborare şi prezentare a ofertei. Nu au fost respectate regulile de estimare a valorii contractelor şi de selectare a procedurii de atribuire a contractului de achiziţie întrucât datorită includerii eronate a unor elemente de cheltuieli în oferta declarată câştigătoare s-au angajat prin contract fonduri care depăşesc prevederile legale. Valoarea estimativă a erorilor/abaterilor constatate însumează 167 mii lei, din care: 9 mii lei venituri suplimentare datorate bugetului entităţii şi 158 mii lei prejudicii.
Concluzii controlului Curții de Conturi precizază faptul că Aeroportul Timișoara nu a gestionat în condiţii de calitate activitatea economico-financiară. Măsurile dispuse sunt înlăturarea abaterilor financiar contabile și stabilirea întinderii prejudiciului şi recuperarea acestuia în cazul abaterilor cauzatoare de prejudiciu constatate. Pentru valorificarea constatărilor, Curtea de Conturi a emis o decizie prin care au fost dispuse 20 de măsuri pe care SN Aeroportul Internaţional "Traian Vuia" SA Timişoara trebuie să le ducă la îndeplinire în vederea înlăturării abaterilor constatate, pentru stabilirea întinderii prejudiciului şi dispunerea măsurilor pentru recuperarea acestuia, precum şi pentru intrarea în legalitate. Pentru verificarea respectării legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice şi concurenţei, au fost sesizate: Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice şi Consiliul Concurenţei.
 

Comentarii

comentarii