Acasă Administraţie De ce navigația pe Bega până la Viena depinde de nodul hidrotehnic...

De ce navigația pe Bega până la Viena depinde de nodul hidrotehnic Sânmihaiu Român Timiș?

DISTRIBUIȚI

Creșterea accesibilității transfrontaliere pe canalul Bega -Timiș România – Klek – Srpski Itebej Serbia presupune un set amplu de măsuri pentru a face posibilă îmbunătățirea conectivității regiunii transfrontaliere și a infrastructurii de transport și mobilitate din zona Timișoara către Europa Centrală.

Titu Bojin, directorul Administrației Bazinale de Ape Banat Timișoara, a explicat că pentru reușita acestui mare obiectiv prima măsură este repararea nodurilor hidrotehnice Sînmihaiu Român din zona Timiș România și Klek – Srpski Itebej din Serbia.

De fapt proiectul se află în pliună desfășurare și se preconizează că până la sfârșitul anului 2020 se va finaliza, iar vapoarele vor putea trece din Timișoara, către Serbia și mai departe către Viena, așa cum circulau în urmă cu 50 -60 de ani.

 Proiectul în parteneriat ”Repararea infrastructurii de navigație a canalului Bega”, derulat în cadrul IPA CBC România –Serbia, tocmai acest lucru își propune.

Liderul de proiect A.N.Apele Române, prin Administrația Bazinală de Apă Banat Timișoara, participă la cu ample lucrări de punere în siguranță a nodului hidrotehnic Sanmihaiu Român, iar partenerul din Serbia, Vode Vojvodine, cu lucrările de reabilitare a nodurilor Srpski Itebej și Klek .

”Punerea în siguranță a nodului hidrotehnic Sânmihaiu Român” a demarat ca execuție în luna iunie a anului în curs, după derularea procedurilor de achiziție prin licitație internațională, a contractului de lucrări, contractarea lucrărilor, elaborarea proiectului tehnic și a detaliilor de execuție și după eliberarea autorizatiei de construire nr. 114/28.05.2019, de către Consiliul Local al comunei Sânmihaiu Român Timiș.

La ora actuală se înregistrează un stadiu fizic de realizare a lucrărilor de circa 38%, existând premize ca în perioada martie-aprilie să poată fi redirijată scurgerea prin albia canalului, lucrările la baraj să fie terminate și să poată fi demarate lucrările de refacere a ecluzei. Cu aceiași mobilizare a constructorului ca în anul 2019, ecluza poate fi terminată în toamna anului 2020 cu un  avans de câteva luni față de graficul de execuție.

Terminarea în avans a acestor faze de execuție crează premise favorabile executării mai din timp a lucrărilor aferente fazei 5, și anume, ”Amenajare peisagistică a insulei și reabilitarea construcțiilor de exploatare”, lucrari ce vor fi derulate în cadrul altui program și a altor surse de finanțare.

Odată terminate toate aceste lucrări, se poate considera posibilă tranzitarea navelor prin ecluză, respectiv navigația, până în secțiunea de frontieră. Încheierea programului în august 2021, de către toti partenerii proiectului, va permite primii pași în realizarea generoaselor obiective enunțate în introducere -spune ing. Marius Perneac, din cadrul Unității de Implementare a Proiectelor ABAB Timișoara.

”Sânmihai este nodul gordian care dă sens celorlalte proiecte și rezolvă tot ceea ce înseamnă navigație pe Bega, perspectivă turistică și comercială de navigație și posibilitatea timișorenilor de ajunge până la Viena pe Bega, așa cum era altădată. Sper ca la sfârșitul anului viitor să putem să închidem din punct de vedere al navigației tot ceea ce înseamnă proiectul pentru IPA, care va fi finalizat. Fără nodul de la Sânmihai nu s-ar putea discuta decât de circulația cu vaporul de la Solventul la Uzina de ape”, a explicat Titu Bojin.

Comentarii

comentarii