Acasă Cultura Formele sculpturii își extind teritoriul. De această dată, în aer.

Formele sculpturii își extind teritoriul. De această dată, în aer.

DISTRIBUIȚI

Spațiul fix, dreptunghiular, al Cazarmei U Timișoara este transformat de sculptură! Heliodity (Monumentul Heliului evadat) vizează dispariția rapidă a Heliului, acest gaz rar, prețios și finit. O formă indefinită, un obiect gonflabil, imaginează o modalitate de a soluționa tranziența Heliului, gaz care evadează ușor de pe planeta noastră, plutind în afara atmosferei până ajunge în spațiu.

Născută în România și stabilită la Praga, artista Anetta Mona Chișa aduce în Timișoara Capitală Culturală Europeană 2023 Heliodity (Monumentul Heliului evadat).  Sculptură gonflabilă, Heliodity (Monument Heliului evadat) se referă la dispariția rapidă a Heliului, care evadează ușor de pe planeta noastră, plutind în afara atmosferei până ajunge în spațiu. Fiind un gaz, Heliul este o substanță cu un volum indefinit și o formă indefinită. Acesta reprezintă o provocare sculpturală deoarece este invizibil, inodor, inert. Obiectul gonflabil imaginează o modalitate de a soluționa tranziența Heliului și de a dizolva vizual dispariția invizibilului.

Heliul este unul dintre cele mai vechi elemente chimice care exista. În univers, Heliul este al doilea, cel mai abundent element, dar aici, pe pământ, acest gaz nobil este rar, prețios și finit. Întrucât cererea globală pentru Heliu este în continuă creștere, acesta s-ar putea epuiza în mai puțin de un secol. Există, prin urmare, indubitabil, un deficit de Heliu, chiar dacă aceasta reprezintă una dintre cele mai puțin mediatizate probleme din lume. Heliul este un element pe cale de dispariție întrucât este singură resursă complet neregenerabilă de pe planetă. Cantitatea incertă al acestui element ar putea deveni o forță perturbatoare, declanșând multiple crize în viitor.

Proiectul aprofundează subiectul contingenței materiei în contextul modurilor accelerate ale producției tehnologice, extracției și economiei de consum, și vectorii nedeterminați ai efectelor/afectelor acestora.

„Sculptura și-a cucerit anul acesta spațiul – adică s-a extins orizontal, ocupând toate încăperile Cazarmei U. Prin lucrarea Anettei Mona Chișa, parte a expoziției Blue Sun – Conversations on art, science and ecology derulat de Galeria Anca Poterașu, formele sculpturii își extind teritoriul în aer. Lucrarea planează sus, se înalță, asemeni visului, umple aerul. Cazarma se <înaripează>, semn că arta cucerește“ – Sorina Jecza.

Parteneri în proiect sunt Lise Wulff, Asociația Română de Artă Contemporană, Societatea de Transport Public Timișoara, Fundația Triade, Universitatea de Vest Timișoara, promotor Asociația Galeria Nouă.

Anetta Mona Chișa lucrează în sculptură, video, performance și text pentru a realiza lucrări care explorează transformarea materiei, mediilor, tehnologiilor și politicile și materialitățile lor. Ea lucrează adesea în colaborare cu alți artiști. Lucrările sale individuale și proiectele colaborative au fost expuse pe scară largă în numeroase instituții din întreaga lume, cum ar fi galeria Rudolfinum Praga, GAK Bremen, Cukrarna Ljubljana, Art in General New York, n.b.k. Berlin, MNAC București, Futura Praga, Lunds Konsthall, Muzeul de Artă Haifa, Muzeul de Artă Contemporană Wroclaw, Bozar Bruxelles, KINDL Berlin, MoCA Miami, Muzeul MIGROS Zürich, ZKM | Muzeul Karlsruhe, MuMoK Viena, The Power Plant Toronto, Schirn Kunsthalle Frankfurt, la Bienala de la Veneția, Bienala de la Taipei, Bienala Art Encounters și Bienala de la Moscova, printre altele.

Comentarii

comentarii