Acasă Actualitate În 15 noiembrie 1942, la Timișoara s-a dat în funcţiune prima linie...

În 15 noiembrie 1942, la Timișoara s-a dat în funcţiune prima linie de troleibuze din România, produse de Fiat Marelli la Torino

DISTRIBUIȚI

În urmă cu 81 de ani, Timișoara consemna încă o premieră: prima linie de troleibuze din România de azi. Prima linie de troleibuz de pe actualul teritoriu al României este consemnat în 1904, la Sibiu, atunci când Transilvania era parte a Regatului Ungariei. Troleibuzului de la Sibiu nici nu a avut o viaţă îndelungată și a fost reintrodus de abia în 1983. Prima linie de troleibuz de pe vechiul teritoriu al României s-a pus în funcţiune la 1 februarie 1939, la Cernăuţi (astăzi în Ucraina).

În 5 noiembrie 1942, Intreprinderile Electromecanice Timişoara trimiteau o telegramă către Ministerul Afacerilor Interne – Direcţia Exploatărilor Comunale prin care se anunţa onoratul public despre punerea în circulaţie a firobuselor pe traseul Piaţa Lahovari – Catedrală – Gara D. Elena, începând cu 15 noiembrie.

Comunicatul încununa încheierea unui proiect început în 1938 şi coordonat de inginerul Corneliu Miklosi (1887-1963), care a fost directorul companiei de tramvaie din Timişoara în perioada 1920-1949.

Primele vehicule timişorene sunt „filobusele” de la Fiat, fabricate la Torino. Termenul timişorean „firobuz” este traducerea directă în română a cuvântului italian „filobus” şi nu se utilizează decât la Timişoara.

Livrarea celor șapte firobuze produse de Fiat Marelli a avut loc în luna iulie 1942, iar trei dintre acestea au intrat în serviciul public în luna noiembrie.

Prima linia a fost proiectată de firma germană Brown-Bovery din Mennheim. Aceasta lega Gara de Nord şi zona Iosefin de cartierul Lahovary – Elisabetin (Piaţa Nicolae Bălcescu), pe traseul: Gara de Nord – bulevardul Republicii – bulevardul Regele Ferdinand I – bulevardul Mihai Viteazul – strada Ciprian Porumbescu şi retur. Traseul a avut o lungime de 2,6 kilometri.

Timpul de parcurgere al traseului de la un capăt la celălalt era de nouă minute, iar frecvenţa dintre firobuse era de șapte minute.

Funcţionarea firobuzul în Timişoara a fost suspendată în perioada 1944-1947, pe timpul războiului. Reţeaua a fost afectată după ce forţele aeriene britanice au bombardat Gara Domniţa Elena (16 iunie 1944).

Circulaţia a fost reluată după mai mult de două luni pe traseul ce unea Piaţa Lahovari cu strada Enric Baader. Parcul de firobuse a crescut în 1949, odată cu livrarea a cinci firobuse de fabricaţie sovietică.

Anul 1959 marchează apariţia primului troleibuz proiectat şi construit în România, de tip TV 2E.

În perioada 1960 – 1995 în Timişoara au circulat doar troleibuze româneşti, fabricate la intreprinderea de profil din Bucureşti. Apoi întreg parcul auto, învechit, a fost înlocuit de troleibuze primite donaţie din Germania, Franţa, Elveţia sau Austria.

Comentarii

comentarii