Acasă Actualitate Practicor a adus peste 2.000 de studenţi faţă în faţă cu angajatorii

Practicor a adus peste 2.000 de studenţi faţă în faţă cu angajatorii

DISTRIBUIȚI

Practicor este un proiect ce a avut ca obiectiv orientarea şi consilierea celor ce doresc să îmbrăţişeze cariere de succes în domenii prioritare ale ingineriei, dar mai ales să se perfecţioneze prin practică, corelând procesul de învățare cu piața muncii.

O ţintă specifică este organizarea practicii studenţilor pentru a le asigura o şansă sporită şi consolidată de pregătire, în acord cu realitatea întâlnită în viitoarele locuri de muncă. Promovând egalitatea de şansă, proiectul a urmărit lărgirea ariei de aplicare prin implementarea strategiei UE de evoluţie durabilă a societăţii cunoașterii, deoarece tematica a fost direct legată de promovarea şi aplicarea principiilor dezvoltării durabile şi economice şi de utilizarea responsabilă a resurselor naturale energetice clasice şi regenerabile.

Rezultatele unui proiect de succes pentru studenţi şi nu numai

Prin intermediul Practicor studenţii din cadrul Universităţii “Politehnica” din Timişoara, precum şi cei ai Universităţii din Piteşti au avut ocazia de a efectua stagii de practică atât în nenumărate firme din România cât şi la cele două institute partenere în proiect: Institutul de Studii şi Proiectări Energetice ISPE şi în cadrul celei mai mari organizaţii europene pentru cercetare aplicată, transfer tehnologic şi al informaţiei în ştiinţele naturii şi inginerie – Fraunhofer – Gessellschaft zur Förderung der angewandten Forschung, prin Fraunhofer Institute for Manufacturing Engineering and Automation IPA cu sediul la Stuttgart. La finele proiectului s-a desfăşurat o conferinţă în cadrul căreia reprezentaţi ai partenerilor de proiect, partenerilor economici de practică, precum şi din liceele cu care s-au semnat convenţii de colaboare, a studenţilor, elevilor si tutorilor formaţi, adică reprezentanţi ai grupul ţintă implicaţi în acest proiect, au audiat raportul final prezentat publicului larg de către managerul de proiect.
Concluzia generală a conferinţei finale a fost că proiectul început în 2010 a reuşit să atingă majoritatea indicatorilor angajaţi iniţial, să creeze condiţii de intrare în normalitate a practicii studenţilor şi, chiar mai mult, să creeze o adevărată competiţie între studenţii care doresc să îşi asigure în viitor un loc de muncă. Toate acestea se întâmplă în condiţiile în care 72,3% din populaţia municipiului este activă în acest moment, iar numărul studenţilor atinge suma de 50.000, aşa cum arată studiile Primăriei Timişoara, prezentate în cadrul conferinţei finale de către Aura Junie.
”Cu toate că la nivel naţional 24 % din tinerii sub 25 de ani nu işi găsesc locuri de muncă în domeniul in care s-au specializat, Practicor a mărit considerabil gradul de conştientizare al studenţilor şi profesorilor cu referire la cerinţele reale ale pieţei, creând o bază materială prin intermediul personalului specializat în acest timp – tutorii”, aşa cum a subliniat şi Prof. Dr. Ing. Habil. Ioana Ionel, managerul proiectului. Studenţii implicaţi au avut ocazia de a se integra efectiv în colectivele de muncă şi de a participa activ la procesele de producţie, conturându-şi o experienţă profesională specifică. 97,57 % reprezintă procentul de îndeplinire al indicatorilor propuşi in proiect, iar procentul de absorbţie al fondurilor structurale accesate în proiectul Practicor este de 82,89 %. Rezultatele sunt impresionante mai ales că media de absorbţie a acestor tipuri de fonduri la nivelul celor 27 de ţări membre este de aproximativ 45,15%, iar pentru România procentul este de doar circa 20%.
În ceea ce priveşte partenerul Fraunhofer – Gessellschaft zur Förderung der angewandten Forschung, Simina Fulga, general manager proiecte România din cadrul Fraunhofer IPA, a subliniat că: ”în cele şapte stagii de practică ce au implicat 84 de tutori, cei 124 studenţi au avut posibilitatea de a învăţa cum se face trecerea de la invenţie la inovare, temele de practică fiind astfel alese încât tinerii să poată înţelege şi asimila procedeele de creaţie, producţie şi implementare de la A la Z”.

Fraunhofer IPA – cel mai apreciat dintre partenerii de proiect în mediul studenţesc

Reprezentanţii studenţilor au afirmat că posibilitatea de a intra în contact direct cu marile societăţi angajatoare le-a fost de un real folos, iar experienţa practicii la Stuttgart a deschis noi orizonturi cu privire la noutăţile tehnologice greu de imaginat din afară. Vizitarea şi implicarea propriu-zisă în procesele de cercetare aplicată, care au ca scop trecerea de la invenţii la inovaţii efective, din Fraunhofer IPA a fost cu siguranţă cea mai atractivă parte a proiectului în viziunea tinerilor. Prin intermediul proiectului Practicor s-a întărit colaborarea la nivel european între societăţile angajatoare şi facultăţile implicate, rezultând că noile serii de absolvenţi trebuie să beneficieze de o susţinere pentru a urmări toţi paşii spre integrarea în viaţa profesională, de la depunerea candidaturii pentru practică la angajarea propriu-zisă după terminarea studiilor în România şi în Germania.

Rezultate preliminare, până în acest moment

Rezultatele preliminare la final de proiect indică în grupul ţintă un număr de 2.087 studenţi şi 608 elevi ce au avut posibilitatea de a învăţa să se pregătească pentru viitorul loc de muncă orientându-se profesional prin susţinerea financiară din proiectul Practicor în mediul economic, real. 135 de tutori români şi 84 tutori nemţi, totodată angajaţii întreprinderilor partenere de proiect şi de practică s-au implicat în derularea activităţilor de producţie şi cu tot ce implică acestea. În contextul celor afirmate în cadrul conferinţei finale a proiectului Practicor s-a conturat necesitatea unei continuităţi: de la modelul prezentat prin metodă şi proceduri creat prin Practicor se speră ca la un nivel îmbunătăţit să se extindă implementarea acestuia în universităţi tehnice din România. Astfel, se speră ca, în viitor, tinerii absolvenţi cu licenţă şi master ai universităţilor tehnice să urmeze un stagiu de practică de minim 6 săptămâni, direct în domeniul lor de studii în unități din România sau străinătate. Proiectele de acest gen, care susţin formarea profesională a studenţilor în domenii existente pe piaţa muncii sunt absolut necesare şi binevenite, susţinând eforturile financiare ale universităţilor, dar şi răspunzând cerinţelor de piaţă ale societăţii cunoaşterii.

Practicor III  final11

Comentarii

comentarii