Acasă Cultura Premieră la Lugoj: Concursul Internaţional de Interpretare Pianistică „Clara Peia”

Premieră la Lugoj: Concursul Internaţional de Interpretare Pianistică „Clara Peia”

DISTRIBUIȚI

Constantin T Stan 3Juriul va fi compus din personalităţi ale pedagogiei şi artei interpretative pianistice din Germania, Franţa, Ungaria şi România

Şcoala Gimnazială de Muzică „Filaret Barbu” din Lugoj va organiza, în perioada 25-26 mai, prima ediţie a Concursului Internaţional de Interpretare Pianistică „Clara Peia”. Concursul – organizat în parteneriat cu Primăria şi Consiliul Local Lugoj (sponsorii manifestării), Casa de Cultură a Municipiului Lugoj şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş – va fi destinat preşcolarilor şi elevilor din ciclul primar (sau începătorilor aflaţi în anii I-IV de studiu, pentru elevii care practică muzica în cadrul unor sisteme de învăţământ artistic din străinătate). „Cu excepţia trofeului “Clara Peia” şi a clasicelor premii vor mai fi acordate trei premii speciale: premiul pentru promovarea literaturii pianistice româneşti (acordat de revista “Banat”), premiul “Liviu Tempea”, pentru cea mai bună interpretare a unei lucrări de inspiraţie folclorică, şi premiul “György Kurtág”, pentru cea mai valoroasă interpretare a unui opus contemporan”, ne-a declarat prof. dr. Constantin Tufan Stan, directorul artistic şi coordonatorul concursului, menţionând că juriul va fi compus din personalităţi ale pedagogiei şi artei interpretative pianistice din Germania, Franţa, Ungaria şi România.

Un omagiu adus profesoarei şi pianistei-concertiste lugojene Clara Peia-Vojkicza

Concursul poartă numele pianistei lugojene Clara Peia-Vojkicza (1911-2005), protagonista celor mai importante manifestări muzicale organizate în perioada inter şi postbelică, sub auspiciile Conservatorului lugojean, ca eminentă profesoară de pian, dar şi ca remarcabilă pianistă-concertistă, în cadrul stagiunilor Orchestrei Societăţii Filarmonice din Lugoj, instituţie fondată în anul 1927. „Clara Peia-Vojkicza a studiat pianul în oraşul natal, de la vârsta de 6 ani, cu Iosif Willer, perfecţionându-se apoi, la Conservatorul Comunal din Timişoara, cu pianista lugojeană Irma Hun, absolventă a Academiei de Muzică din Berlin (fostă studentă a lui Eugen d’Albert), şi compozitorul Sabin V. Drăgoi. A absolvit, în anul 1930, ca şefă de promoţie, cursurile Academiei de Muzică din Budapesta, la clasa profesorului Sándor Reschofsky, colaborator apropiat al lui Béla Bartók. A funcţionat ca profesoară de pian la Conservatorul Popular de Muzică din Lugoj, începând cu anul 1930 (la un an de la fondarea instituţiei), alături de violonista Alice Hartmann-Janovitz (absolventă la Schola Cantorum din Paris), Gheorghe Dippon (tenor cu o specializare la Academia de Muzică „Claudio Monteverdi” din Milano, fost solist la Opera Română din Cluj) şi Filaret Barbu (director, proaspăt licenţiat al unui curs de dirijat la Academia de Muzică din Viena), până în anul 1946, apoi, după o absenţă temporară, din 1963 până în 1974, interval în care a deţinut şi funcţia de director adjunct. Între elevii Clarei Peia-Vojkicza, afirmaţi, mai târziu, pe mari scene de concert naţionale şi europene, s-au aflat György Kurtág, actualul corifeu al şcolii componistice contemporane, fost profesor de pian şi muzică de cameră la Academia de Muzică „Franz Liszt” din Budapesta, şi Ernő Földvári, apreciat pianist-concertist, talentat şef de orchestră la Opera Maghiară din Cluj, stabilit ulterior în Elveţia, dirijorul unor spectacole de referinţă cu Israel National Opera din Tel Aviv, sub numele de Ernest Paldi”, ne-a declarat muzicologul lugojean prof. dr. Constantin-Tufan Stan (foto).

Comentarii

comentarii