Acasă Actualitate Primăria Timișoara aruncă orașul în situație de urgență din cauza Colterm. Prefectul...

Primăria Timișoara aruncă orașul în situație de urgență din cauza Colterm. Prefectul de Timiș a convocat Comitetul Județean pentru Situații de Urgentă

DISTRIBUIȚI

Prefectul de Timiș, Mihai Ritivoiu, a convocat Comitetul Județean pentru Situații de Urgentă în vederea constatării iminentei situații de urgență în care se află județul din cauza problemelor create de Primăria Timișoara la societatea Colterm.

Fără adoptarea acestei hotărâri, atât Timișoara, cat și celelalte 31 de UAT-uri din Zona 1 Timișoara, ar ajunge în situația de a nu putea fi colectat deșeurile menajere, ajungându-se ulterior la o problema de igienă, chiar de sănătate pentru populație.

Începând cu data de 10.10.2023 Colterm nu va mai poate opera la Stația de sortare a deșeurilor deoarece contractul de delegare de gestiune a serviciului de sortare a deșeurilor a expirat. Mai grav însă decât expirarea contractului este faptul ca la data de 10.10.2023 își pierde valabilitatea autorizația de mediu iar Colterm nu a reușit sa obțină viza anuală obligatorie. In linii mari, societatea nu a mai obținut viza anuală întrucât nu s-a putut conforma in totalitate măsurilor impuse de Agenția Protecția Mediului.

Evenimentele care au dus la această situație complicată au următoarea cronologie:

Primăria Municipiului Timișoara și COLTERM încheie Actul Adițional nr. 7 din data de 20 septembrie 2022 la Contractul de delegare a gestiunii serviciului de sortare a deșeurilor – operare și întreținere stație de sortare deșeuri Municipiul Timișoara, prin care se prelungește durata contractului inițial. Durata contractului este până la data desemnării prin licitație publică, a unui operator și încheierea unui nou contract de delegare, dar nu mai mult de 1 an.

Guvernul României adopta O.U.G. 133/2022 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, precum și a Legii serviciului de salubrizare a localităților nr. 101/2006. Conform acestei ordonanțe de urgență, ulterior finalizării contractului prevăzut la punctul 1, Asociația de Dezvoltare lntercomunitară Deșeuri Timiș (ADID Timiș) trebuie să fie mandatată pentru desemnarea altui operator.

Primăria Municipiului Timișoara adoptă Hotărârea de Consiliu Local nr. 117 din data de 21 martie 2023 prin care acordă un mandat special ADID Timiș în vederea delegării gestiunii activității de sortarea deșeurilor provenite din localitățile arondate la Zona 1 Timișoara. Hotărârea amintită mai sus a fost adoptată cu o întârziere de jumătate de an.

Din 21 martie 2023 și până în 09 august 2023, ADID Timiș poartă discuții cu ANRSC privind stația de sortare deșeuri Municipiul Timișoara. Totodată, în această perioadă a fost finalizată documentația de atribuire și a fost transmisă o adresă către toate UAT-urile din Zona 1 (în total 32 de UAT-uri) pentru a emite HCL de acordare a unui mandat Asociației    de Dezvoltare Intercomunitara Deșeuri Timiș în vederea delegării gestiunii activității de sortarea deșeurilor.

Primăria Municipiului Timișoara adoptă Hotărârea de Consiliu Local nr. 379 din data de 17 august 2023 privind aprobarea documentației care stă la baza delegării prin concesiune a gestiunii activităților de sortare a deșeurilor reciclabile și tratare mecano-biologică a deșeurilor reziduale din Zona 1 – Timișoara.

Primăria Municipiului Timișoara adoptă Hotărârea de Consiliu Local nr. 434 din data de 02 octombrie 2023 privind modificarea art.1, paragraful 2 din HCL nr. 379/17.08.2023 privind aprobarea documentației care stă la baza delegării prin concesiune a gestiunii activităților de sortare a deșeurilor reciclabile și tratare mecano-biologică a deșeurilor reziduale din Zona 1 – Timișoara.

ADID Timiș publică abia în data de 04 octombrie 2023, pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice (S.E.A.P), anunțul privind licitația pentru ,,Delegare prin concesiune a gestiunii activităților de sortare a de eurilor reciclabile și tratare mecano-biologică a deșeurilor reziduale”.

Întârzierea publicării licitației amintite anterior pe S.E.A.P., la mai bine de un an de la data adoptării O.U.G. 133/2022, a condus la aceasta iminentă situație de urgență deoarece contractarea unui nou operator pentru stația de sortare a deșeurilor s-ar întinde pe o durata de câteva luni. Stația de sortare ar ajunge la capacitate maximă de depozitare în decurs de 4 ore, ulterior acestui scurt interval de timp, fiind imposibil operatorului RETIM sa colecteze deșeurile menajere.

UPDATE: Primăria Timișoara: Constarea Comitetului Județean pentru Situații de Urgență este un pas birocratic

”Constatarea CJSU este un pas birocratic important pentru ca Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Deșeuri Timiș (ADID) să poată contracta un operator tranzitoriu pentru stația de sortare a deșeurilor care până în prezent a fost operată de COLTERM.

Conform unor modificări legislative din toamna anului trecut, organismul responsabil pentru gestionarea stației de sortare a deșeurilor este ADID, deși Primăria este proprietarul stației. În octombrie 2022, Primăria Municipiului Timișoara a prelungit contractul cu COLTERM cu un an tocmai pentru a da timp pentru organizarea unei licitații pentru un nou operator care să asigure  continuitatea serviciilor.

Deși Primăria era pregătită să lanseze această licitație pentru desemnarea unui nou operator, noile reglementări prevăd obligativitatea ADID de a derula licitația și de a contracta stația de sortare. ADID a lansat licitația în sfârșit săptămâna trecută, iar până la finalizarea acesteia, este nevoie de o procedură de achiziție în regim de urgență pentru un operator tranzitoriu.

Primăria Municipiului Timișoara încurajează ADID să încheie negocierile pentru desemnarea operatorului nou, astfel încât sistemul de sortare a deșeurilor să nu sufere sincope”, a transmis Primăria Timișoara.

Comentarii

comentarii