Acasă Economic Primăria Timişoara – sancționată de Curtea de Conturi (I)

Primăria Timişoara – sancționată de Curtea de Conturi (I)

DISTRIBUIȚI

Fordurile viceprimarilor au adus prejudicii de peste 3,5 miliarde de lei

Faptul că, la Primăria Timişoara, banii publici se cheltuiesc, de multe ori, la limita legalităţii şi chiar dincolo de aceasta, nu este un lucru nou. Este doar un lucru pe care timişorenii nu îl află din „Monitorul primăriei” şi nici de pe site-ul insituţiei. De aceea vă prezentăm, într-un mini serial (că abaterile sunt multe), date din ultimul raport al Curţii de Conturi. La ultimul său control, care a vizat „verificarea aspectelor cuprinse în sesizări la Primăria Municipiului Timişoara”, Curtea de Conturi Timiş a dispus, confom Deciziei nr. 60/13.10.2010, 10 măsuri, din care 3 măsuri cu abateri de la legalitate şi regularitate care nu au determinat producerea de prejudicii, respectiv 7 măsuri cu abateri de la legalitate, nereguli care au determinat producerea de prejudicii, pentru care s-a dispus stabilirea întinderii prejudiciilor şi măsura de recuperare a acestora.

RATT și Fordurile Kuga

Primul episod se referă la legalitatea modului de utilizare de către viceprimarii Municipiului Timişoara, respectiv de către directorul Culită Chiş, a unui număr de trei autoturisme FORD Kuga, achiziţionate de RATT. Asrfel, Primăria Timişoara a încheiat cu Regia Autonomă de Transport contractul de închiriere nr. 67/24.04.2007, având ca obiect închirierea unui autoturism marca Peugeot model 206 One Line, de culoare neagră. Ulterior, prin actul adiţional nr. 1/14.06.2007 la contractul de închiriere, se modifică obiectul contractului, respectiv închirierea a două autoturisme marca Peugeot 206 One Line 1.4 HDI SS, de culoare neagră. De la data încheierii acestui contract şi până în prezent au avut loc modificări, în sensul creşterii numărului de autoturisme închiriate, respectiv a tarifelor de închiriere, materializate printr-un număr de 7 acte adiţionale. În baza actului adiţional nr. 3/23.10.2007 se modifică obiectul contractului, respectiv închirierea a încă cinci autoturisme marca Peugeot 206 One Line 1.4 HDI, de culoare neagră. Actul adiţional nr. 4/17.07.2008 specifică închirierea unui număr de şase autoturisme marca Peugeot 206 One Line 1.4 HDI, de culoare neagră. Prin actul adiţional nr. 5/08.12.2008, obiectul contractului se modifică prin închirierea a: şase autoturisme marca Peugeot 206 One Line 1.4 HDI, un autoturism Peugeot 206 KFWA şi două autoturisme FORD KUGA. Conform actelor adinţionale, timişorenii plătesc pentru fiecare maşină contravaloarea a 200 litri de combustibil pe lună, pentru ca cei de la primărie să parcurgă între 2.400 şi 3.600 de kilometri. Prin actul adiţional nr. 7/06.04.2009 se prelungeşte contractul pe o perioadă de 2 ani, începând cu data de 24.04.2009, pentru autoturismele care fac obiectul acestui contract.

200 de litri de combustibil pentru mașinile viceprimarilor

Un alt contract de închiriere cu Regia Autonomă de Transport este cel cu numărul 81/04.06.2002, al cărui obiect îl constituie 4 autoturisme marca Daewoo Cielo Executive şi, prin actul adiţional nr. 1/01.05.2003, un autoturism Renault Laguna. Şi acest contract a fost urmat ne nenumărate acte adiţionale care au dus la cheltuieli din banii publici de 0,78 lei/km (exclusiv TVA) pentru fiecare kilometru parcurs de autovehiculele Daewoo Cielo Executive, respectiv 1,47 lei/km (exclusiv TVA) pentru fiecare kilometru parcurs de autoturismul Renault Laguna. Prin actul adiţional nr. 8/15.06.2007 se prelungeşte termenul contractual, respectiv până la data de 04.06.2008 şi se suplimentează numărul de autoturisme cu încă un autoturism Daewoo Cielo Executive, la o chirie lunară de 0,78 lei/km (exclusiv TVA) pentru fiecare kilometru parcurs. Termenul contractual a fost prelungit până la data de 04.06.2009, prin actul adiţional nr. 9/28.05.2008. Şi în acest caz timişorenii au suportat contravaloarea unei cote lunare maxime de 200 litri de combustibil, corespunzător unui număr de maxim 2.000 km pentru autoturismele marca Cielo, respectiv 1.600 km pentru autoturismul Renault Laguna. De anul trecut, prin actul adiţional nr. 12/16.03.2009, s-a modificat chiria, începând cu data de 01.03.2009, la 0,92 lei / km (exclusiv TVA) pentru fiecare kilometru parcurs la autoturismele Daewoo Cielo Executive, respectiv 1,72 lei / km (exclusiv TVA) pentru fiecare kilometru parcurs la autoturismul Renault Laguna. Actul adiţional nr. 13/21.05.2009 a prelungit termenul contractual pe o perioadă de 1 an, începând cu data de 04.06.2009, iar actul adiţional nr. 14/26.05.2010 a prelungit, din nou, termenul contractual până la data de 04.06.2010.

Prejudiciul – estimat la valoarea de 352.077,09 lei

Având în vedere cele de mai sus, precum şi cele reţinute din verificarea modului în care primăria a procedat la încheierea şi derularea contractelor de închiriere şi a actelor adiţionale aferente, cu furnizorul – Regia Autonomă de Transport Timişoara, auditorii publici externi au constatat că în contractele de închiriere încheiate nu se specifică temeiul de drept în baza căruia acestea au fost încheiate. Primăria Timişoara, în calitate de autoritate contractantă, nu a procedat la aplicarea prevederilor legale referitoare la atribuirea contractului de închiriere, aceste contracte fiind, în fapt, contracte de furnizare, conform OUG nr. 60 din 25 aprilie 2001 privind achiziţiile publice, în vigoare la data încheierii contractului nr. 81/04.06.2002, respectiv a OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii – în vigoare la data încheierii contractului de închiriere nr. 67/24.04.2007. Municipiul Timişoara a procedat la încheierea contractului nr. 81/04.06.2002 pe o durată de un an, iar prin încheierea de acte adiţionale s-a permis prelungirea termenului contractual anual, precum şi modificarea tarifului de închiriere. Faptul că de la data încheierii contractului de închiriere şi până în prezent se constată prelungirea contractului prin acte adiţionale contravine prevederilor legale, întrucât de la data intrării în vigoare a OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, respectiv din data de 15.05.2006, entitatea verificată avea obligaţia de a proceda la aplicarea prevederilor legale în vigoare. Aceeaşi situaţie se constată şi în cazul contractului de închiriere nr. 67/24.04.2007, având o durată de 2 ani, care, prin actul adiţional nr. 7/06.04.2009, îşi prelungeşte valabilitatea termenului contractual pe o perioadă de încă 2 ani, începând cu data de 24.04.2009. Având în vedere cele de mai sus, neaplicarea prevederilor legale privind achiziţia publică de bunuri şi servicii a condus la menţinerea unei activităţi desfăşurate de furnizorul Regia Autonomă de Transport Timişoara prin neasigurarea transparenţei, în atribuirea contractelor şi, implicit, a neutilizării eficiente a fondurilor publice. Astfel, în contextul aplicării prevederilor OUG 34/2009, cu privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, care prevede faptul că autorităţilor şi instituţiilor publice li se interzice achiziţionarea, preluarea în leasing sau închirierea de autoturisme, în vederea luării unor măsuri de reducere a unor cheltuieli bugetare, bugetul local nu ar fi fost grevat de această cheltuială, începând cu data expirării actelor adiţionale în vigoare la momentul aplicării actului normativ (14.04.2009). Echipa de audit, pe baza contractelor de închiriere încheiate cu furnizorul RATT, a estimat, pentru perioada 2009 (de la data expirării actelor adiţionale) – iulie 2010, o pagubă în valoare de 352.077,09 lei. Încheierea contractelor de închiriere conform legislaţiei specifice achiziţiilor publice are drept consecinţă încălcarea principiului eficienţei utilizării fondurilor publice, care stă la baza atribuirii contractului de achiziţie publică, fapt ce a condus la suplimentarea creditelor bugetare alocate pentru furnizarea de bunuri şi servicii. Astfel, până pe 20 ianuarie 2011, Primăria Timişoara trebuie să „stabilească întinderea prejudiciului estimat la valoarea de 352.077,09 de lei, reprezentând plăţi efectuate în anul 2009, pentru utilizarea a trei autoturisme Ford Kuga achiziţionate de RATT şi luarea măsurilor de recuperare a acestuia.

Comentarii

comentarii