Acasă Eveniment Problemele MLM-urilor

Problemele MLM-urilor

DISTRIBUIȚI

Cel mai important aspect e că orice piaţă devine saturată la un moment dat. În primul rând, câştigurile MLM-urilor pot fi:  1. Din vânzare de produse; 2. Din sistemul piramidal de aducere de noi membri. Din păcate, o să demonstrez că al doilea caz este adevărat şi singurul mod în care se câştigă bani e din pierderile celor care sunt înregistraţi în etajele inferioare, ale celor mulţi şi nevinovaţi. Să luăm exemplul clasic al Rusiei. Cei din fruntea ţării, deşi deştepţi, apreciau singuri cât şi ce fel de bunuri să producă Rusia.  Inevitabil, se produceau prea puţin din unele şi prea mult din altele, din cauză că oamenii de la putere nu lăsau piaţa să se regleze singură. Nicio firma nu vrea să accelereze mai tare decât e nevoie, pentru că asta înseamnă dezastru, produse nevândute şi colaps.
MLM-urile nu au mecanisme de reglare, ei spun că toată lumea o să cumpere produsul deşi e clar că, oricât de bun ar fi un produs, unii oameni pot alege să nu-l cumpere pentru că nu-l plac, nu-l consumă, nu cred în el, cumpără alt produs de la concurenţă, care le-a dat satisfacţie până atunci, cumpără alt produs de calitate mai slabă, dar mai ieftin. Alţii nu sunt interesaţi să încerce ceva nou, alţii cumpără cele mai scumpe şi consacrate firme numai pentru prestigiu personal şi exemplele de refuz  pot continua.
Conceptul de bază în structurarea MLM-urilor duce la saturaţia pieţei. Imaginaţi-vă că cel din vârful piramidei aduce 4 oameni în joc, care aduc alţi 4, care aduc alţi 4, care aduc alţi 4 şi aproape ai toţi adulţii din cartierul în care trăieşti şi MLM-ul nici nu a început, dacă mai pui 6 rânduri de oameni ai depăşit  adulţii din România (în cazul în care s-ar înscrie toţi) e vorba de 4 la puterea 10. Sunt MLM-uri care te lasă să introduci între 2 şi 10 pe etaj de piramidă,  dar numărul nu contează, piaţa se va satura. Ideea e că nici cei din rândurile superioare (nu este necesară vreo pregătire în domeniu că să te înscrii) nu au habar sau vreun interes să afle când s-a produs saturaţia. Cei care intră chiar înaintea acestui punct de saturaţie devin fraierii care nu o să mai scoată nici măcar investiţia iniţială, ei sunt cei mulţi care o să muncească pe rupte, cumpărând CD-uri şi cărţi, plătind seminarii, urmând exemplul celor care au reuşit, fiind împinşi constant de la spate să mai facă sacrificii tocmai de către superiorii lor, care nici măcar nu ştiu că piaţa e saturată, pe ei interesându-i doar noii recruţi care asigură profitul celor care le-au vândut visul.
Cel mai adesea, cei din rândurile de sus ale MLM-urilor vin din alte MLM-uri care au dat greş, o să apară cu miile în viitor. De ce? Pentru că nu contează produsul. Dacă ar fi aşa de grozav, de ce nu s-ar vinde în toate magazinele din lume? De ce au nevoie de vânzători care nu ştiu despre produs decât ce au fost învăţaţi orbeşte să creadă şi fără experienţă în vânzări. Nu, produsul e doar masca pentru piramidele care sunt ilegale. Din cauză că se fac mulţi bani, această organizaţie poate să reziste chiar şi proceselor suficient de mult, dar ţări fără coloană vertebrală, ca România, nu le fac probleme legale de niciun fel.
Ar fi o prostie să se deschidă McDonalds la fiecare colt? De ce? Nu e de success? Toţi oamenii mănâncă. Însă piaţa ar fi suprasaturată. Să supraestimezi un produs e catastrofic. Cum ar fi o fabrică să nu se oprească din angajat vânzători pentru produsele sale, să fie de 10 ori mai mulţi decât e nevoie pentru piaţă şi ei să continue să angajeze oameni care le vând produsele? Dar dacă ei nu vor salariu şi, dimpotrivă, mai şi plătesc ca să se angajeze vânzător?
Deşi e foarte clar, să ştiţi că lumea tot e polarizată în cei ce urăsc furtul prin MLM-uri de la cei oropsiţi şi mulţi şi cei care, încadraţi în MLM-uri, refuză să recunoască faptul că eventualul succes se bazează pe credulitatea celor mulţi şi o să vă arat cum îi păcălesc şi unii păcăliţi îşi dau seama, dar nu dau înapoi şi îi păcălesc pe alţii în continuare.
Ce vreau să demonstrez e că nu contează firma MLM care vă curtează. Sistemul e făcut să profite de alţi oameni şi asta înseamnă furt şi ar trebui oprit. Produsul poate fi bun sau rău, nu contează, e doar vopseaua de pe gardul care ascunde leopardul. Motorul MLM-urilor este cuvântul piramidă. Este să vinzi visul altora. Iar dacă le spui celor ce ţin seminarii (deşi nu le spune nimeni nimic, din contră, la seminarii sunt turme de oi care vor să îmbrace haine de lup) că, în ritmul în care prezic ei creşterea firmei, profitul va fi în scurt timp cât al unei ţări. Atunci ei vor spune că, într-adevar, nu toţi reuşesc. De fapt, cei mai mulţi o să dea greş. „Dar nu tu domnule, tu ai o şansă reală, văd în ochii tăi că eşti în stare, eşti un câştigător!” Pe ei nu-i interesează dacă eşti câştigător. Ei ştiu din proprie experienţă cât de greu este şi că peste 90% sunt pierzători. Totuşi, pentru ei eşti în proporţie de 90% pierzător deja, dar suficient de fraier să-i îmbogăţeşti. O să deraieze discuţia, cum au fost învăţaţi, cu câteva glume, povestioare, exemplul personal, afişează încredere totală şi o să-ţi adoarmă bunul simţ prezentându-ţi cu opulenţă viaţa celor din vârf, cu maşini scumpe, mega case, iahturi, câştiguri cu multe cifre. Îţi plasează în mână literatura menită să te afunde în viziunea ce ţi-o vinde. Mai plusează zicând că o parte din bani (infimă, fie vorba între noi) se duce la o comunitate de necăjiţi. Fondatorii, cei din rândurile de sus, sunt prezentaţi ca exemple pozitive, mari oameni, vizionari, buni manageri, dedicaţi să îi facă pe ceilalţi oameni bogaţi şi fericiţi. Dar nimeni nu ştie nimic de ei, pot fi escroci cu condamnări chiar (au fost cazuri în USA), care vă sunt prezentaţi ca oameni de succes, de caracter, care au reuşit prin muncă. Vedeţi? Orice gogoaşă vă poate fi servită. Ţinta: să angajeze fără salar şi contra unei sume de bani cu care îţi cumperi startul cât mai mulţi revânzători de vise deşarte.
Peste tot în lume e condamnată lăcomia. Ea adoarme bunul simţ din noi adesea, ne îndeamnă să mergem la prieteni şi să transformăm o relaţie de prietenie sau rudenie într-una de sponsor – etaj inferior în piramidă. Ce crezi că face un om neexperimentat în vânzări, intrat într-un lucru necurat, dornic să înceapă să câştige, căruia i se promite că încasează tot comisionul numai să vândă? Începe să mai adauge de la el că celelate produse de pe piaţă nu sunt aşa de bune ca al lui (minciună), că asta este cea mai grozavă metodă de a face bani de pe piaţă şi cine ştie câte lucruri spuse fără nicio acoperire. Poate nu a fost mincios până atunci, poate că a fost integru, dar noii prieteni sunt acum cei care îi dau exemplu şi îi alcătuiesc anturajul, îi fac tiparele de acţiune. Nu se vorbeşte despre altceva în cercurile lor. De obicei, cei care intră sunt cei fără slujbă, ignoranţii, cei disperaţi că viaţa nu e uşoară. Ei cred că banii care se fac în MLM-uri, dacă ajungi mai sus, sunt din produse, dar de ce nu s-ar vinde atunci în magazine produsele dacă ar fi competitive?
MLM-iştii nu vor să recunoască piramida. Nu vor să recunoască că prietenii şi cunoştinţele lor, concetăţenii lor, au devenit ţintă de recrutare. De aceea devin mai singuri în suflet şi, indiferent cât ar evolua financiar, fericirea e departe. Nu-ţi poţi construi fericirea pe nefericirea altora. Deci, înainte să intri în MLM, intreaba-te: Vreau să încurajez pe copilul meu să devină materialist? Vreau să încurajez pe copilul meu să facă parte dintr-o organizaţie rău famată, care distruge vieţile altora? Vreau să fie angajat fiul meu într-o companie în care nu sunt experţi angajaţi, în care liantul dintre oameni e vânzarea de visuri? Vreau ca fiica mea să vândă un produs care nu se poate vinde într-un magazin? Vreau ca fiul meu să facă bani din abilitatea lui de a convinge ceilalţi oameni de ceva fals? Vreau ca fiica mea să aibă renumele că încearcă să ademenească oameni în piramide gen caritas? Dacă răspunsul la vreuna dintre întrebările de mai sus este da, atunci dă-i bătaie, desparte prietenii, familii, grupuri unite, adunări religioase, comunităţi liniştite. Odată intrat, e greu să-i faci să se vadă din afară, standardele le-au scăzut. Dar putem preveni împrăştiind la alţii proverbul: „Nu te hotărî să cumperi ceva numai după ce îţi spune vânzătorul. Filtrează, cercetează, nu uita de etică, de faptul că nimic nu e nou sub soare şi, când e vorba de prietenii şi de dragoste, acestea sunt valorile de pe primele locuri.

Dr. Ioan Dan Gaşpar
 

Comentarii

comentarii