Acasă Actualitate Sindicatul Filarmonicii Banatul: ”Timișoara are nevoie urgentă de un auditoriu pentru a...

Sindicatul Filarmonicii Banatul: ”Timișoara are nevoie urgentă de un auditoriu pentru a putea fi Capitală Culturală Europeană”

1983
DISTRIBUIȚI

Sindicatul Filarmonicii Banatul readuce în actualitate vechiul proiect – lansat în 2019 și dat uitării de către primărie – acela de a fi construită o sală, un auditorium emblematic, pentru Timișoara – Capitală Culturală Europeană 2023.

”Timișoara și timișorenii merită să aibă auditorium, o adevărată sală de concerte, unde să se poată asculta în cele mai bune condiții capodoperele muzicii universale, fiindcă actualmente sala de concerte cu indulgență am putea spune că este la nivelul anilor 90”, a atenționat Dorel Lozin Iuga, președintele Sindicatului Filarmonicii Banatul Timișoara, miercuri 4 noiembrie 2020.

În această sală depășită moral și fizic există scaunele recondiționate ale unui cinema comunist, placaj baițuit pe pereți, calorifere suspendate si trasee de aer condiţionat ca pe cargouri, subsol insalubru, muzeu făcut cu bani europeni inundat, scaune frânte si răsfrânte pe scenă și alte neajunsuri care nu țin de lipsa banilor, ci mai degrabă de lipsa de respect al unui manager față de artiști și publicul meloman.

Sindicaliștii atrag atenția că este nevoie urgentă de o sală nouă, un auditorium, așa cum de altfel merită Filarmonica de Stat Banatul și o viitoare Capitală Culturală Europeană care va găzdui unul dintre cele mai prestigioase manifestări de muzică clasică din lume – Festivalul George Enescu.

Dorin Iuga a mai declarat: ”Știu că se vor găsi voci care să spună: ”Nu acum, avem alte probleme…!”, dar eu zic că, oricât de grea și dificilă ar fi situația în această perioadă, investiția în artă, cultură și frumos este vitală și va motiva generațiile viitoare să lupte pentru umanitate și valorile ei.

În acest sens merită reamintit un episod din timpul celui de Al II-le Război Mondial când premierul Regatului Unit, Wiston Churcil, ar fi replicat: “Atunci pentru ce luptăm?“,  reprezentanților Finanțelor publice când i-au înaintat o propunere de buget unde pentru cultură era trecut un zero, motivând că erau în război.

Nu suntem toți genii, sau cei mai plăcuți oameni, dar cu siguranță suntem convinși că merită să luptăm, să apărăm și să promovăm valorile umanității ca o obligație morală pentru cei ce vor veni după noi și față de predecesorii noștri.

Arta vine să elucideze rostul lor, să le repună în discuție sau să le facă nemuritoare. Da, știu că unii vor spune:  “Nu acesta este rostul sindicatului”, dar  am să întreb: „Atunci care?”. Eu cred că un ultim efect al artei este să ne facă mai buni și mai conștienți de însăși viața pe care o trăim.

Vă invităm  să ne fiți alături la concertele noastre, la dezbaterile noastre și la trăirile noastre muzicale, pentru că viața merită trăită din plin, iar noi prin muzică lansăm de fapt această provocare, la viață, pentru viață și uneori la sacrificiu, ca apoi să renaștem din propria cenușă”, a mai atras atenția Dorel Lozin Iuga.

Prima grevă din istoria Filarmonicii Banatul Timișoara a avut loc în noiembrie 2019, când sindicliștii au cerut respect, valoare, sănatate – igiena, egalitate de șanse, transparență și luarea în serios a dezideratelor de Capitală Culturală Europeană.

În acest sens, Iuga a mai explicat următoarele: “La Filarmonica Banatul nu aveam nevoie de sindicat (mai ales două!), nu aveam nevoie de CCMI, dacă totul ar fi fost organizat într-o deplină armonie cu obiectul muncii noastre, așa cum nici de jurist nu era  nevoie (darămite de şef birou juridic) pentru a cânta un Rachmaninov, dar acum avem sute de procese pe rol și nu mai lipsește decât să dăm în judecată portativul pentru că nu e legal cu 5 linii!“ 

Astfel, am arătat o frântură din multele citate care circulau în mediul public virtual acum doi ani, în timpul grevei istorice de la Filarmonica Banatul din Timișoara. 

Din nefericire opinia publică are o reticență față de mișcările sindicale, asta  datorându-se în primul rând unor preconcepții legate de spiritul de turmă sau a ideii de manipulare în masa, dar dragi cititori, melomani, prieteni ai Filarmonicii Banatul, consumatori de muzică și de cultură, protestul nostru nu s-a limitat doar la expunerea publică a nemulțumirilor noastre, ci a fost o luptă pentru a salva muzica din matricea intereselor economice obscure ce o contaminau cu trivialitate și decadență.

Am intrat cu inima strânsă în această grevă, era prima grevă pentru majoritatea colegilor mei dar și a distinsei doamne Filarmonica Banatul.              

În această grevă am cerut: respect, valoare, sănatate/igiena, egalitate de șanse; luarea în serios a dezideratelor de Capitală Culturală Europeană și transparență.
Am acuzat: discreționarul, abuzul, ignoranța, mimarea valorii, interesul privat care submina filarmonica ca entitate de etalon cultural și muzical.

Ca lider de sindicat în primul rând am o datorie față de muzică și față de cei ce și-au sacrificat tinerețea și chiar viața ca noi azi să ne putem bucura de un: “Va pensiero, Odă bucuriei, Aria reginei nopții, Rapsodia Română e.t.c. Pentru ca bucuria noastră să fie deplină”, se arată în mesajul Sindicatului Filarmonicii Banatul Timișoara, din 4 noiembrie 2020, semnat de președintele Dorel Lozin Iuga.

Comentarii

comentarii