Acasă Economic Timișoreanul Horia Cardoș dezvoltă un nou concept în retail: supermarketul fermierului

Timișoreanul Horia Cardoș dezvoltă un nou concept în retail: supermarketul fermierului

DISTRIBUIȚI

horia cardos 1Omul de afaceri timișorean Horia Cardos, cel care a dezvoltat cea mai mare rețea de magazine pentru fermieri, mizează începând cu acest an pe un nou concept: nu mai crește numărul de magazine, în schimb le extinde suprafața celor care performează cel mai bine. Pe scurt, lansează pe piață “supermarketul fermierului”.
În acest moment rețeaua de magazine Agroland, lansată în urma cu 20 de ani de Horia Cardoș, numără 260 de unități operate de 30 de parteneri activi. 2016 este anul în care omul de afaceri a oprit dezvoltarea extensivă a numărului de magazine, mizând în schimb pe dezvoltarea suprafețelor acestor unități. Vorbim de circa 20 de magazine din rețea, care fie și-au extins suprafața, fie au fost relocate pe o suprafață mai mare, de peste 100 mp.
“Când am lansat această afacere am început cu magazine de 30 mp. Trecem spre ce ar putea însemna un fel de supermarket pentru fermieri. Dacă nu am avea marfă pe raft nu ai ști dacă e supermarket alimentar sau de alt tip”, a spus pentru wall-street.ro Horia Cardoș.
O relocare sau o extindere a suprafeței unui magazin presupune costuri ce pot varia intre 7.000 și 10.000 de euro. Această strategie vizează unitățile care înregistrează vânzări de peste 200.000 de euro anual. În această situație se regăsesc aproximativ 30 de magazine din rețea, potrivit datelor furnizate de proprietarul Agroland.
Cel mai important proiect din acest an este deschiderea primului magazin Agroland Mega, de 500 mp, lângă Craiova. Agroland a achiziționat aici o hală unde în aproximativ o lună va fi deschis primul magazin de acest gen în urma unei investiții de circa 400.000 de euro. Magazinul va avea 10 angajați.
Într-un orizont de trei ani, omul de afaceri vorbește despre un număr de 25-30 de magazine Agroland Mega și finalizarea relocării sau extinderii unităților performante în spații mai mari.
Un alt punct important în strategia de dezvoltare a Agroland îl reprezintă divizia care se ocupa cu vânzarea de piese, accesorii și consumabile pentru mașini agricole.
“Aici este o piață imensă, cu potențial foarte mare de creștere și cu multe mișcări, apar unii importatori, dispar alții, ceea ce e bine pentru o firmă nouă. Am avut un timing bun și în câțiva ani business-ul acesta îl va egala pe cel tradițional, pe care îl facem acum. Divizia aceasta are acum maxim 2% din business. Vrem ca în 2 ani să fie 10% din business, angajam în continuu, avem 14 angajați până acum”, mai spune Horia Cardoș.
La nivel de business, omul de afaceri și-a bugetat o creștere de 15% pentru acest an, de la afaceri de 98 mil. lei în 2015, evoluție axată pe majorarea vânzărilor pe magazinele existente, creșterea diviziei de piese și a celei care se ocupă de vânzări business to business către ferme zootehnice.
Pe de altă parte, omul de afaceri a suspendat momentan proiectul “Puiul Rustic”, prin care se urmărea dezvoltarea unei rețele de fermieri crescători de păsări în sistem neindustrial, pe fondul unei probleme la nivel de abatorizare.
“Am realizat că după câteva serii livrate către retail avem o problemă cu abatorizarea. Nu aveam facilități proprii pentru abatorizare și făceam serviciul acesta la terți. Indiferent ce contracte semnam nu se țineau de cuvânt invocând diverse motive”, explică omul de afaceri. Pasul următor va fi un abator propriu, o investiție de 1,5-2 mil. euro programată pentru anul viitor.

Agroland a deschis deja o filială în Ucraina unde va dezvolta un program pilot, care va combina vânzările prin magazine și prin canalul online. Există însă o piedică: ”birocrația excesivă”, spune Horia Cardoș.

“Birocrația este chiar mai împovărătoare decât în România. Deși trebuia să fim gata la începutul lunii martie încă nu avem toate avizele. Este destul de complicat să exporți marfă din comunitatea europeană în Ucraina. Sunt piedici de toate felurile, de la fiscal la administrative. Dacă nu ar fi așa probabil ar fi mai multe companii acolo, care ar exploata oportunitățile. Ucraina este România din ’98 cu oportunitățile și problemele de atunci. Noi vedem doar prima parte. Vrem să fim acolo, să fim lideri de piață. Ce vom face sigur: nu vom deschide magazine mici. Mari de la început, pentru că acum știm cum funcționează”, punctează Cardoș.
O problemă similară a observat și în România. “Avem foarte multe puncte de lucru de mărime mică și în ultimul an și jumătate am observat o înmulțire excesivă a numărului de avize și autorizări pe care un antreprenor este nevoit să le obțină. Asta se traduce în creșterea costurilor. Mai mult te costa dacă iei pe cineva intern care să se ocupe de aspectele acestea. Inclusiv în privința investiției de la Craiova. Noi puteam să fim deschiși de două luni. Până s-au pus de acord autoritățile cu privire la norme a durat. Nu este o problema a României, ci a Europei – excesiva nevoie de autorizare. Noi încercăm să protejăm angajații și clienții de niște pericole imaginate. Digitalizarea ar putea rezolva multe lucruri”, crede Horia Cardoș.
Un alt aspect, ce a afectat business-ul Agroland din punct de vedere al profitabilității, în special anul trecut, a fost contrabanda.
“Primele patru luni din acest an s-au prezentat mult mai bine ca anul trecut nu atât din punct de vedere al volumului vânzărilor cât și a profitabilității. Anul trecut ne-a afectat foarte tare contrabanda care se făcea cu produse pe care noi le vindem și care veneau din Italia și din Ungaria. Anul acesta este mult redusă această contrabandă datorită scăderii TVA și a controalelor la graniță. Asta ne-a ajutat să avem o activitate comercială normală, fără presiunea contrabandiștilor care distorsionează piața”, afirmă Cardoș.
Sursa. wall-street.ro

Comentarii

comentarii