Acasă Cultura Ultima pictoriţă naivă de la Uzdin – Sofia Ionaşcu luptă pentru continuarea...

Ultima pictoriţă naivă de la Uzdin – Sofia Ionaşcu luptă pentru continuarea tradiţiei

DISTRIBUIȚI

 

 MG 4350

VIDEO

Candoare, culori vii şi umor – într-un cuvânt pictura naivă continuă să trăiască în localitatea Uzdin (Serbia) prin intermediul Sofiei Ionaşcu. Cândva, aici era o adevărată şcoală de pictoriţe. Artiste desăvârşite în pictura naivă.

Majoritatea nu mai sunt, iar cele care mai sunt au abandonat demult pensula şi culorile. Sofia Ionaşcu (64 ani) continuă tradiţia de la Uzdin. În 1962, la Uzdin, mai multe femei au simţit nevoia să se exprime în arta naivă. Fără cunoştinţe elaborate de pictură, ţărăncile au transformat o joacă de copii într-o adevărată artă.  

Tablourile naive de la Uzdin au ajuns în cele mai îndepărtate colţuri ale lumii

 

 MG 4304 MG 4408Un tablou de mici dimensiuni se vinde cu 150-200 de euro. În funcţie de complexitatea detaliilor pentru o operă de artă naivă este nevoie chiar şi de câteva luni de muncă. “Tabolurile mele sunt contra uitării, prezintă lucruri ce erau odinioară, când tehnolgia nu era cea de azi şi nici calculatoarele nu existau. Lucrez de la 22 de ani. Profesorul meu de desen m-a descoperit, iar soţul şi soacra m-au susţinut când au văzut ce pot să aştern pe pânză. Apoi nu a mai fost cale de întoarcere”, povesteşte Sofia Ionaşcu, ultima stea a artei naive de la Uzdin. Sofia nu vrea ca tradiţia să se piardă aşa că şi-a luat şase ucenice. Fetele cu vârste între 13 şi 16 ani au început după zeci de ore de instructaj şi muncă efectivă să deprindă din tainele maestrei. Tabolurile naive ale Sofiei Ionaşcu au ajuns în toată Europa şi chiar în cele mai îndepărtate colţuri ale Pământului. Pictoriţa din Uzdin, renumită pentru complexitatea detaliilor, a avut zeci de expoziţii pe tot continentul. Mărturiseşte cu candodare că atâta timp cât mâna nu îi va tremura şi vederea nu îi va juca feste nu va lăsa niciodată pensula din mână.
Recent, la Uzdin a avut loc un workshop de artă în cadrul proiectului ”Banatul istoric – spațiu intercultural româno – sârb”. Este vorba despre un proiect prin Programul IPA de Cooperare Transfrontalieră România – Republica Serbia Axa prioritară 3.3 Promovarea activităţilor “people to people”. Uniunea Europeană Banat din România este liderul acestui proiect având ca parteneri Muzeul Satului Bănățean Timișoara, Centrul de Cultură și Artă al județului Timiș (din România) și KOV (Comuna Literară Vârșeț) și Liceul „Borislav Petrov Braca” Vârșeț (din Serbia).

 MG 4382Arta celor ce nu au frecventat niciodată o şcoală de artă…

Pictura naivă a apărut la sfârşitul secoului XIX. Era vorba de creaţii ale unor indivizi ce nu au frecventat niciodată şcoli de artă şi şi-au desăvârşit talentul pe cont propriu. Cei mai de seamă reprezentanţi ai picturii naive sunt francezul Henri Rousseau le Douanier (1844 – 1910) și georgianul Niko Pirosmani (1862 – 1918), americana Grandma Moses (1860 – 1961) şi francezul André Bauchant (1873 – 1958). În acest domeniu, în România s-a afirmat autorul de reliefuri pictate Stan Pătraș, cunoscut pentru sculpturile sale din cimitirul vesel din Săpânța.

 

 

 

Comentarii

comentarii