VIDEO
Candoare, culori vii şi umor – într-un cuvânt pictura naivă continuă să trăiască în localitatea Uzdin (Serbia) prin intermediul Sofiei Ionaşcu. Cândva, aici era o adevărată şcoală de pictoriţe. Artiste desăvârşite în pictura naivă.
Majoritatea nu mai sunt, iar cele care mai sunt au abandonat demult pensula şi culorile. Sofia Ionaşcu (64 ani) continuă tradiţia de la Uzdin. În 1962, la Uzdin, mai multe femei au simţit nevoia să se exprime în arta naivă. Fără cunoştinţe elaborate de pictură, ţărăncile au transformat o joacă de copii într-o adevărată artă.
Tablourile naive de la Uzdin au ajuns în cele mai îndepărtate colţuri ale lumii
Recent, la Uzdin a avut loc un workshop de artă în cadrul proiectului ”Banatul istoric – spațiu intercultural româno – sârb”. Este vorba despre un proiect prin Programul IPA de Cooperare Transfrontalieră România – Republica Serbia Axa prioritară 3.3 Promovarea activităţilor “people to people”. Uniunea Europeană Banat din România este liderul acestui proiect având ca parteneri Muzeul Satului Bănățean Timișoara, Centrul de Cultură și Artă al județului Timiș (din România) și KOV (Comuna Literară Vârșeț) și Liceul „Borislav Petrov Braca” Vârșeț (din Serbia).
Pictura naivă a apărut la sfârşitul secoului XIX. Era vorba de creaţii ale unor indivizi ce nu au frecventat niciodată şcoli de artă şi şi-au desăvârşit talentul pe cont propriu. Cei mai de seamă reprezentanţi ai picturii naive sunt francezul Henri Rousseau le Douanier (1844 – 1910) și georgianul Niko Pirosmani (1862 – 1918), americana Grandma Moses (1860 – 1961) şi francezul André Bauchant (1873 – 1958). În acest domeniu, în România s-a afirmat autorul de reliefuri pictate Stan Pătraș, cunoscut pentru sculpturile sale din cimitirul vesel din Săpânța.
Comentarii
comentarii