Acasă Cultura Ultimele şapte cuvinte ale Mântuitorului pe Cruce, la Filarmonica Banatul Timișoara

Ultimele şapte cuvinte ale Mântuitorului pe Cruce, la Filarmonica Banatul Timișoara

DISTRIBUIȚI

filarmonica banatlÎn Joia Mare, 13 aprilie, de la ora 19, cu prilejul apropierii Paștelui, la Filarmonica Banatul, melomanii din Timișoara vor putea asista la un concert simfonic deosebit “Ultimele şapte cuvinte ale Mântuitorului pe Cruce”, de Joseph Haydn.
Concertmaestru Mircea Tătaru a explicat că lucrarea vocal simfonică  a fost comandată lui Haydn pentru a însoţi meditaţia pioasă din Săptămâna Mare, în Catedrala Cadiz din Spania. Deşi iniţial se dorea o lucrare pentru orchestră, în 1786, un an mai târziu a fost adaptată pentru cvartet de coarde şi apoi transformată într-o reducţie pentru pian. Într-o călătorie spre Germania, Haydn şi-a auzit lucrarea cântată de un cor, prin transformarea şi adaptarea discursului instrumentelor orchestrei la vocile umane, operaţiune realizată de dirijorul corului. Atunci a decis să compună o versiune de tip vocal-simfonic adăugând părţi solistice, care s-a păstrat până azi. A mai adăugat şi partituri pentru clarinet, tromboni şi contrafagot. De proporţiile unui oratoriu, această muzică sublimă, a unui compozitor aflat spre apus şi, prin credinţă şi spirit, din ce în ce mai aproape de Tatăl Ceresc, are şapte părţi pentru cele şapte cuvine, într-o traducere aproximativă:  Tată, iartă-i că nu ştiu ce fac. Premiera acestei versiuni finale s-a petrecut la Viena, în 1796, lucrarea fiind publicată doar în 1801.
Pe lângă orchestra simfonică şi corul „Ion Românu” pregătit de maestrul Iosif Todea, îşi dau concursul următorii solişti: soprana Virginia Maria Oniţa, mezzosoprana Mihaela Işpan, tenorul Remus Alăzăroae şi basul Lucian Oniţa. În deschiderea concertului condus de maestrul Cristophe Giovaninetti vom asculta Concertul pentru două viori şi orchestră în re minor de Johann Sebastian Bach şi Concertul pentru pian, vioară şi orchestră nr.1 de Felix Mendelssohn-Bartholdy.
Ascultând acest minunat concert pentru două viori, este evident că perioada în care Bach l-a compus- undeva între anii 1717 şi 1723 – a fost una dintre cele mai frumoase ale vieţii sale. Era Kapelmeister în serviciul luminatului Prinţ Leopold de Anhalt-Köthen, care i-a şi pus la dispoziţie 18 muzicieni talentaţi. Cele 6 concerte Brandenburgice, vestite în lumea muzicală, au fost scrise tot în această perioadă. Deşi contribuţia orchestrei nu este substanţială, pentru a lăsa ca doar cele două viori să aibă un rol dominant, totuşi nu este o lucrare de virtuozitate, precum concertele lui Vivaldi. Cu totul remarcabilă este partea mediană, cu frazele imitative ale viorilor, un duet sublim ce crează o atmosferă caldă şi luminoasă, de neuitat. Solişti vor fi violoniştii Cristophe Giovaninetti şi Paul Florin. Felix Mendelssohn Bartholdy, s-a născut într-o familie înstărită, tatăl său fiind bancher. A demonstrat de mic un talent muzical ieşit din comun, a fost ceea ce numim un copil minune. La nouă ani susţinea concerte pentru pian. A fost pianist, dirijor, dar mai ales compozitor, lucrările sale fiind iubite în întreaga lume. În unele articole se spune că lucrarea concertantă pe care o vom asculta face parte dintre lucrările timpuri, dar ce termen este acesta când Mendelssohn a trăit doar 38 de ani! Concertul a fost compus de Mendelssohn în 1823 pe când avea 14 ani. Era destinat să fie interpretat într-un concert privat, la 25 mai, acasă la el. Interpreţii erau profesorul său de pian şi un violonist prieten. Mai apoi, fiind mulţumit, compozitorul a revizuit notele, adăugând suflători şi timpani.  Solişti vor fi doi fraţi născuţi pe meleaguri bănăţene — pianista Dana Paul Giovaninetti şi violonistul Florin Paul. Înainte de marile sărbători de Paşti, vă invităm la o seară de muzică purificatoare, joi 13 aprilie, ora 19 –a explicat Mircea Tătaru.

Comentarii

comentarii