Acasă Actualitate Băncile conduc în topul societăţilor amendate de Protecţia Consumatorului

Băncile conduc în topul societăţilor amendate de Protecţia Consumatorului

276
DISTRIBUIȚI

Nereguli mai există însă şi la casele de schimb valutar, dar şi la unele hypermarketuri
Dacă până nu demult, cele mai multe plângeri înregistrate la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Timiş vizau casele de schimb ce umblau cu înşelătorii, acum situaţia s-a schimbat. Conform spuselor lui Cristian Anton, şeful CJPC Timiş, lideri în ceea ce priveşte plângerile adresate de consumatorii timişeni sunt acum băncile. Asta pentru că măresc ratele oamenilor fără a încheia un act adiţional la contractul de creditare, iar omul, când ajunge la ghişeu, se trezeşte că are de plătit o sumă considerabil mai mare decât cea care o ştia. Sesizările oamenilor nu rămân la dosar, astfel că, în ultima lună, 80% din amenzile date de CJPC Timiş au vizat sancţionarea unor bănci. „Topul neregulilor este condus acum de bănci, care, din cauza crizei, uzează de anumite clauze prevăzute în contract şi modifică rata dobânzii, rezultând un puternic dezechilibru în cuantumul ratei lunare. Băncile au însă obligaţia de a informa în scris, printr-un act adiţional, despre acest aspect, lucru pe care nu îl fac. Astfel, în ultima lună, 80 la sută din amenzi au fost date către bănci”, spune Cristian Anton. Rezultatul amenzilor este că băncile revin la rata iniţială sau încheie un act adiţional cu clientul. În momentul semnării actului adiţional prin care ia la cunoştinţă că va avea mai mult de plătit, clientul are şi varianta achitării întregii sume datorate, însă, vremurile fiind destul de cenuşii din punct de vedere financiar, puţini optează pentru această lichidare a creditului, pentru că nu îşi permit.

Atenţie în continuare la „ţepele” de la casele de schimb

Lideri detaşaţi în topul reclamaţiilor până acum câteva săptămâni, casele de schimb care practică un soi de „înşelătorie legală” au fost, pentru moment, liniştite. Asta pentru că acum nu le mai este permis să afişeze pe tăbliţele expuse în stradă decât cursul practicat pentru schimbul de valută. Înainte, cursurile expuse în stradă se refereau la cecuri de călătorii sau vouchere, iar clientul, atras de preţul aparent bun oferit de casa de schimb, se trezea că primeşte mult mai puţini bani decât ar fi trebuit. Iar dacă şi semna hârtia care îi era pusă sub nas de persoana de la ghişeu, banii erau clar pierduţi. Apoi, casa de schimb respectivă se închidea rapid, până la „liniştirea apelor”, pentru că, de cele mai multe ori, cei înşelaţi îşi revărsau nemulţumirea chiar acolo, în locul în care fuseseră „furaţi legal”. Cristian Anton, şeful Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Timiş, spune că înşelătoriile continuă, cei de la casele de schimb respective recurgând la alte tertipuri, profitând de o breşă în legislaţie. Acum, pe tăbliţele expuse în stradă pentru a atrage clienţii, suma oferită pentru un euro, spre exemplu, este despărţită, producând iluzia unui curs bun. Astfel, spre exemplu, se expune un curs de 4,80 lei pentru un euro, iar la câţiva centimetri în faţa sumei, pe panou este desenată cifra trei. Aşa că, de fapt, cursul practicat este de 3,48 lei pentru un euro.

Nereguli şi la magazinele alimentare

Temperaturile foarte ridicate din ultimele săptămâni dau naştere unor probleme şi în sectorul alimentar, unde produsele cu risc mare de alterare nu sunt depozitate, manipulate sau expuse cum trebuie. Astfel, chiar şi în unele hypermarketuri, unde oamenii merg cu încredere, considerând că rulajul mare elimină riscul alterării produselor, au fost semnalate nereguli. Amenzile nu au întârziat, magazine ca Billa, Metro, Kaufland sau Real fiind amendate, conform spuselor lui Cristian Anton, şeful CJPC Timiş.

Comentarii

comentarii