Acasă Economic Braun & Partners Network: lipsă de transparenţă a responsabilităţi sociale pe piaţa...

Braun & Partners Network: lipsă de transparenţă a responsabilităţi sociale pe piaţa românească

300
DISTRIBUIȚI

Braun & Partners Network a publicat astăzi rezultatele studiului 24/7 privind gradul de transparenţă al companiilor din cele 4 ţări ale grupului din Europa Centrală şi de Est. Metodologia de studiu a evaluat performanţa şi comunicarea responsabilităţii sociale şi a fost aplicată pentru companiile cele mai profitabile din România, Ungaria, Bulgaria şi Polonia. Pentru România s-au folosit primele 25 companii din „Top 100 cele mai valoroase companii din România”, publicat de Ziarul Financiar. Studiul realizat în regiune plasează în frunte Ungaria, urmată de companiile poloneze, în timp ce în România şi Bulgaria se simte o lipsă de comunicare a practicilor de responsabilitate socială corporatistă.
Studiul regional CSR 24/7 Top100 companii publicat de Braun & Partners Network conţine Top20 companii după venituri, incluzând primele 3 bănci şi 2 instituţii de asigurări din  România, Ungaria,  Polonia şi Bulgaria, şi foloseşte ca sursă de informaţie website-urile companiilor studiate.
CSR 24/7 este un produs dezvoltat de către Braun&Partners de analiză a performanţei companiilor pe baza informaţiilor puse la dispoziţia publicului şi accesibile părţilor co-interesate (stakeholderi). Metodologia de rating se bazează pe standardele Accountability, indicatorii GRI, principiilor şi bunelor practici de responsabilitate a companiilor pentru profit, societate şi mediul inconjurător. Metodologia se bazează pe 7 criterii, astfel: transparenţă şi comunicare, guvernare corporativă, relaţiile cu părţile interesate (stakeholderi), responsabilitate faţă de mediu, responsabilitate economică, societate şi resurse umane.
Indexul Compozit CSR 24/7 CEE-100 are valoarea 6 (25%) pentru anul 2009. Indexul măsoară performanţa la nivel regional şi include rezultatele primelor 20 de companii din cele 4 ţări analizate.
Rezultatele arată că firmele româneşti (care au înregistrat o performanţa de 17%) şi cele din Bulgaria (cu un scor de 15%) se află în prima fază de dezvoltare a operaţiunilor responsabile social şi faţă de mediu, în timp ce primele clasate sunt companiile din Ungaria (cu o performanţă de 33%) şi cele din Polonia (26%).
În România, Petrom, a obţinut cel mai bun rezultat, un scor de 48% în Top 100 companii din regiune. Cea mai bine punctată companie din Polonia este Grupa Lotos, companie producătoare de petrol şi gaze, cu un scor de 60%. În regiune, compania ungară de telecomunicaţii  Magyar Telekom (filială a Deutsche Telekom) a obţinut un scor de 79% iar în Bulgaria,  Asarel Medet (sectorul de materiale) şi Kozloduy (companie energetică) s-au clasat pe acelaşi loc, cu un scor de 29%.
Din cele 7 domenii de analiză ale ratingului, companiile româneşti au obţinut cele mai slabe punctaje la responsabilitate economică, resurse umane şi relaţia companiei cu părţile co-interesate.
Companiile româneşti se pot lăuda cu website-uri bine dezvoltate comercial care însă nu au informaţii despre programe dedicate părţilor co-interesate, relaţiile cu furnizorii sau conţin informaţii parţiale despre resurse umane. Pentru raportarea socială sub standardele internaţionale GRI (Global Reporting Initiative), aceasta nu este o practică incetăţenită în cultura locală de responsabilitate socială corporativă.
În Topul 100 al companiilor din regiune, sectorul de telecomunicaţii a obţinut cel mai bun scor, mai exact 34%, urmat de sectorul financiar şi cel de energie şi utilităţi (26%).
Per total, rezultatele din regiune arată o slabă performanţă în zona comunicării bunelor practici de resursele umane (de ex: existenţa unui formular de angajare specific, joburi part-time sau timp de lucru flexibil) dar şi în zona comunicării despre proiectele cu societatea civilă (ex: programe de voluntariat corporatist sistematice, şi nu ad-hoc).
Din Topul 100 companii din regiune, doar 12 au publicat un raport de responsabilitate socială sub standarde internaţionale în ultimii 2 ani, în timp ce doar 22 de website-uri corporate au o secţiune de responsabilitate socială sau de dezvoltare durabilă, uşor de accesat.

Comentarii

comentarii