Acasă Actualitate Din Lefkada, până în Timișoara, cu barca. Expediția Circumeuropa continuă în 2024

DISTRIBUIȚI

De la Timișoara se poate ajunge, pe apă, la Viena sau Budapesta, în Marea Neagră, Marea Mediterană, Marea Nordului sau Oceanul Atlantic. Au ținut să demonstreze acest lucru membrii echipajul Circumeuropa, care în 2023 au plecat de pe Bega și a ajuns în Grecia, la Lefkada. Anul acesta, aventurierii vor să închidă cercul și să vor să revină, tot pe ape, la Timișoara. Călătoria se va relua acolo unde s-a încheiat anul trecut, în Marea Ionică. De această dată, călătoria se va face exclusiv cu ambarcațiunea “Vulpea”, care va fi dusă pe remorcă până în Grecia.

“Ne dorim foarte tare să închidem cercul, asta este și ideea acestui proiect și ideea de circumnavigație. Urmează ca în luna mai să ducem Vulpea în Lefkada și să continuăm din locul în care ne-am oprit. Nu ne vom baza pe velierul Gaia, mergem doar cu Vulpea. Mai trebuie să o punem la punct, să-i aducem câteva îmbunătățiri, mai ales pe partea de siguranță. Vom pleca din Lefkada, vom trece prin sudul Italiei, Genoa, Marsilia, iar de acolo să urcăm pe râurile Europei. Venim de pe Ron, Main, Dunăre, Tisa, Bega și înapoi acasă. Am vrut să demonstrăm că Bega nu e doar acel obstacol din mijlocul orașului peste care trebuie să trecem, ci e un potențial imens pentru Timișoara, să se facă turism. Din Timișoara poți pleca pe apă în jurul Europei. Bega e o poartă internațională de navigație”, a spus conducătorul expediției, Cristian Ilea, director de imagine TVR Timișoara.

Aventura Circumeuropa din 2023 a ajuns recent pe marile ecrane. Filmul documentar care spune povestea călătoriei începute pe Bega și închietate în Marea Mediterană a fost prezentat în premieră, la cinema Victoria.

Ambarcațiunea Vulpea a plecat din spatele Catedralei în 27 mai 2023 și a scris istorie trecând frontiera româno-sârbă pe apă după o așteptare de 65 de ani. „Vulpea“ și-a continuat călătoria pe Dunăre, iar apoi echipajul a trecut pe Gaia, o barcă cu vele construită special pentru navigația pe mare pentru a continua drumul în Marea Neagră, cu finalul în Marea Mediterană. Povestea acestei aventuri a ajuns acum și pe ecrane.

“Pe Bega, după Itebej, în Serbia, este o porțiune de râu nemaipomenit. Eu i-am spus Amazonul Banatului. Ne-am simțit ca într-o junglă. Dunărea a fost foarte prietenoasă cu noi, curentul a foarte puternic și ne-a dublat viteza de deplasare. Am calculat să mergem cu cinci noduri, dar am mers în fiecare zi cu aproape zece noduri. Asta a însemnat timp câștigat și confort pentru echipaj. Pe mare aveam deja experiență, ne place foarte mutl pe mare. E nemaipomenit să te trezești dimineața și de jur împrejură să fie numai apă. Ajungi în locuri faine, ajungi obiective turistice, istorice, să cunoști felul în care sunt oamenii în diferite locuri”, a povestit Cristian Ilea.

Cei de la Ecluze pe Bega au proiect cu vaporul Pelican, la întoarcerea ambarcațiunii Vulpea. Din Serbia urmează să vină spre Timișoara în jur de 50 de ambarcațiuni.

Expediția Circumeuropa a beneficiat de o finanțare prin Centrul de Proiecte al Primărie, pentru promovarea Timișoarei, Capitală Culturală a Europei și a legat cele două capitale culturale de anul trecut, Timișoara și Elefsina din Grecia.