Acasă Administraţie Forța fizică, criteriu în alegerea directorului Poliției Locale Timișoara. Cetățenii au reclamat...

Forța fizică, criteriu în alegerea directorului Poliției Locale Timișoara. Cetățenii au reclamat faptul că administrația Fritz este prea „riguroasă”

425
DISTRIBUIȚI

Luni, 8 noiembrie, Primăria Timișoara a organizat dezbaterea publică referitoare la proiectul de hotărâre prin care se propun noi criterii pentru șefii serviciilor, direcților și instituțiilor din subordinea Consiliului Local. Inițial, proiectul trebuia votat pe 26 octombrie, însă a fost retras de primarul Dominic Fritz, după ce sindicatul angajaților a cerut organizarea acestei dezbateri publice.

Conform referatului de aprobare, există trei tipuri de funcții de conducere: pentru funcționari publici, pentru personal contractual în baza unui contract de muncă și pentru personal contractual în baza unui contract de management. În prima categorie intră Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara și Direcția Poliției Locale Timișoara. În cea de-a doua, vorbim de CERC, Serviciul Creșe, Centrul de Proiecte și Serviciul de Asistență Medicală Școlară. În ultima categorie sunt incluse spitalele și instituțiile de cultură.

Pe scurt, așa cum prevede legea, vor exista trei probe: de selecție a dosarelor, proba scrisă și interviul. În plus, pot fi organizate și probe suplimentare pentru verificarea unor competențe specifice. Administrația Fritz a propus, de exemplu, organizarea unei probe fizice pentru selectarea unui director la Polița Locală. De această propunere s-au legat cei mai mulți participanți la dezbatere.

„Șeful Poliției Locale este șef al întregului personal pe care îl conduce și controlează. Competență specifică ar fi aptitudinile din punct de vedere fizic, plecând de la ideea că, așa cum polițiștii locali trebuie să îndeplinească condiții specifice, și conducătorul lor ar trebui să le îndeplinească. El este un conducător operativ al acțiunilor lor. Acesta ar fi un punct de plecare. Domnul primar nu cred că ține foarte tare la acest aspect și nu cred că este cel mai important lucru în luarea deciziei”, a spus, încă de la început, Monica Pfeifer, director al Direcției Management Intern.

Dintre participanții la dezbatere, majoritatea au criticat această decizie, pe motiv ar fi mult mai importante competențele de management și experiența în gestionarea ordinii publice. Pe de altă parte, Aurora Pricop, din partea consiliului consultativ al cartierului Dâmbovița, a spus: „Nu punem la îndoială competentele domului director în ceea ce privește sportul. Am dori, totuși, să existe persoane mult mai dedicate profesiei și, în special datorită faptului că sunt funcționari publici, aș fi dorit foarte mult să îi vedem mult mai prezenți pe teren… și mai puțin pensionari în rândul lor. Cred că nu mai sunt așa de interesați în a-și exercita profesia”. Monica Pfeifer i-a explicat, însă, că, fiind o decizie personală continuarea exercitării unei profesii, nu există pârghie legală pentru un asemenea criteriu.

Alți participanți, deși de acord cu ideea că polițiștii locali ar trebui să fie prezenți mai frecvent pe teren, nu au fost de acord cu criteriul legat de abilitățile fizice ale directorului. „Pentru ocuparea postului de director executiv – având în vedere că discutăm de un post de management cu atribuții în domeniul ordinii publice – ar fi mult mai important să aibă experiență”, „Nu avem nevoie de un director să aibă abilitățile fizice ale unui sportiv” sau „Cine zice că este apt și nu este apt? Nu cred că un șef de poliție, locală sau națională, ar trebui să alege după infractori sau cetățeni care nu respectă legea”, au spus aceștia.

Unul dintre cei care a luat cuvântul a fost ceva mai dur: „Directorul trebuie să știe să facă abdomene, să alerge? Sau, mai mult, să aibă experiență, în primul rând? (…) Se pare că pentru ale posturi nu ați fost așa de riguroși. La Casa de Cultură nu cred că a fost probă de dans sau de voce. Toate lucrurile pentru care a fost blamată administrația Robu nu doar că se repetă, dar sporesc. Haide să nu mai încercăm să plătim polițe politice. (…) Baftă administrației Fritz… care chiar are nevoie”, a spus Cristinel Fisticeanu.

Pfeifer i-a răspuns acestuia: „Aspectele de natură politică nu le pot comenta, sunt simplu tehnocrat. În ceea ce privește presupunerea că doar posibilitatea de a face niște abdomene îți dă un avantaj competițional este un pic greșită. Pentru director executiv există și condiții de studii, capacitate managerială, este doar unul dintre elementele luate în calcul. Probabil în urma discuției cu domnul primar, prezentându-i aspectele prezentate, s-ar putea să avem parte de o reconsiderare a poziției”.

În cadrul discuțiilor a intervenit și Tiberiu Negrei, președintele sindicatului angajaților din primărie, organizație care a solicitat organizarea dezbaterii. „Nu putem să nu apreciem acest proiect. Are un conținut care poate să fie îmbunătățit, și ar fi bine să se completeze, dar trebuie apreciat ca un lucru pozitiv (existența acestuia – n.r.). La fel ca în felul celorlalte două proiecte de hotărâre pentru care am cerut dezbatere – cele referitoare la organigramele primăriei și Direcției de Asistență Socială – ni s-a părut că există un termen destul de scurt de la publicare până la momentul adoptării. (…) Speram să fie mai multe intervenții, mă gândeam la acele instituții care sunt direct vizate – spitale, instituții de cultură”, a spus Negrei.

Și acesta a venit cu propuneri: consultarea Comisiei de Ordine Publică în alegerea criteriilor pentru selectarea unui director la Poliția Locală; consultarea instituțiilor unde se dorește alegerea unui nou șef în stabilirea bibliografiilor; reprezentarea sindicatului în comisiile de concurs. Acesta a făcut referire și la procesul pe care îl are cu primăria legat de noua organigramă, momentan suspendată: „Am atras atenția că referatele sunt elaborate de Direcția Management Intern, structură care nu există (din moment ce organigrama este suspendată – n.r.)”.

Comentarii

comentarii